Jag har en katt som brukar dras med urinvägsinfektioner vintertid. Veterinären säger att det är stressrelaterat och att antibiotika inte hjälper. Så vi har fått göra så att när besvären sätter in så får hon en liten smärtstillande tablett. Det gör att hon inte sitter och pressar så mycket så hon börjar blöda utan besvären ger med sig ganska fort, tills nästa gång.
Förrförra vintern var ett h*e rent ut sagt. Hon hann vara frisk några dagar, sen sjuk några dagar etc i 5 månader.

Och små kisspölar överallt. Då övervägde jag att avliva henne, men när våren kom blev hon frisk igen och är problemfri och lycklig hela sommarhalvåret.
Förra året var inte lika illa, då kunde det gå ett par veckor mellan infektionerna, och detta år har varit i stort sett problemfritt. Hon var sjuk lite i oktober, men nu har hon varit frisk sedan början av november. Peppar peppar...
Jag brukar ta en spruta och lägga tabletten i (spruta utan nål alltså), dra in liiite vatten i den, bara så mycket så att tabletten ligger och löses upp i vattnet. Sen sprutar jag in vätskan i munnen på katten i stället för att peta in tabletten. Hon är expert på att spotta ut tabletten och fradga och åma sig trots att jag stimulerar självreflexen. Jag kan hålla henne flera minuter och sen kommer en spott med en halvt upplöst tablett i. Men spruttricket fungerar, då finns inget att spotta ut.
Sen får hon lite räkost efteråt för att mildra smaken. Usch vad hon hatar det.
Sjuka katter är inge roligt. Hoppas detta är en engångshändelse och att det inte återkommer.
Lycka till med allt och hoppas att ditt nyår inte blir för trist trots allt.