Eftersom barnen nu får börja övningsköra när de är 16 så antar jag att föräldrar får betala i de flesta fallen. Vet inte hur det var för mig, kommer inte ihåg, men "på min tid" fick man väl inte köra innan man var 17,5 år tror jag. Och med tanke på hur dyrt det är att ta körkort, för mig kostade det nog 4000 kanske (första halvan av 1990-talet) och mycket mer idag.
Bröllop tycker jag att man kan betala själv förresten, om nu det har nåt med saken att göra.

Inget fel om föräldrar kan och vill bidra, men själv skulle jag föredra pengar till (i mina ögon) viktigare saker. Många lånar ju till bröllopsbetalning, det är ju helt barockt, kan ju bli så att man står kvar med bröllopsräkningar efter att äktenskapet redan fallerat.
Vad gäller den här nya lagen så är det väl inget som farbror Staten kommer att tjäna annat än moms på; lagen verkar genomlobbad av trafiklärarna, som nu verkar sura över att inte automagiskt få tillstånd.
Någon som har koll på hur mycket dyrare det är att ta körkort nu än förr? Och hur mycket bättre nyblivna körkortsägare kör?
Teoridelen förresten, nog för att sådana kunskaper behövs, men en av de viktigaste sakerna som bör läras ut är att HÅLLA AVSTÅND. En försiktig uppskattning är att ca 10% av bilisterna klarar det. Och att 1/4 eller så är så dåliga att de bör fråntas körkortet på plats av onkel Blå.
Speciellt lastbilschaufförer retar mig. Ja, de kör säkert i genomsnitt bättre än gemene man, kanske inte bättre än gemene kvinna. Men när dessa yrkesmän så ofta bryter mot lag och vett genom att ligga 5m bakom mig...då blir jag tämligen arg på både förare och polis som så sällan ingriper och burar in. Att ligga bakom och trycka på för omkörning kan i vissa sammanhang klassas som dråpförsök eller nåt, enligt min ringa mening. Har hört lastbilschaffis som sa att lastbilar har kortare bromssträcka än personbilar, "eftersom de är så tunga". Idiotiskt. Borde rendera körkortsindragning.
Fast, det är väl en annan historia.