CITAT (caprifol @ 29-12-2005, 11:54)
Om föräldrar betalar eller om man själv får jobba ihop till körkortet är förstås upp till varje familj. Men jag tycker INTE att det ska gå på skattebetalarnas bekostnad! Det finns betydligt angelägnare saker att satsa de pengarna på - även i skolan.
(Här i Stockholmsområdet är det förresten ganska vanligt att ungdomar faktiskt väljer att avstå från körkort även av andra skäl än ekonomiska).
caprifol
Men det gör det ju redan. Gäller bara att välja "rätt" linje på gymnasiet och visst finns det väl en del killar som tagit sitt körkort när de gjort lumpen. Alltihop betalat av skattebetalarna.
Tycker hela diskussionen har spårat ur. Jag skulle aldrig ha drömt om att be mina föräldrar stå för mitt körkort. Det betalade jag själv med egna ihoptjänade pengar. De gjorde däremot som jag gör för mina barn, ställer upp som handledare.
Tycker att idag så tas det många gånger för givet att föräldrar ska betala än det ena än det andra. Någonstans måste väl gränsen gå? Visst vill jag ge mina barn sådant som jag inte hade möjlighet att få av mina föräldrar men hur mycket ska vi skämma bort våra barn? Hur länge ska man kunna komma hem till mamma och pappa och kräva dyrbara saker?
För att återgå till körkortsdiskussionen så är det faktiskt så att det är många ungdomar som inte känner ett behov av att ha körkort. Och det är för många inte heller nödvändigt. Behovet kanske kommer senare i livet , ska mamma och pappa betala då också?