När skogisen skadade sig och när vovven behövde opereras var de inte försäkrade.... Hunden hade ändå klarat sig bra i åtta år, vad skulle det bli i premieutgifter? Operationen gick på ca 7-8000 och för missen kostade besöket hos veterinären ca 2000 (helgjour och röntgen). Jag tecknade Agriaförsäkring för katterna (med reservation för skogis-icke gällande gammal skada). årskostnaden för premierna gick på över 1000:- (bara veterinärkostnads försäkring) och självrisken var väl 1200:- + att man skulle betala 20 % av kostnad därutöver. Såg ingen anledning att ge pengarna till ett försäkringsbolag, så jag sa upp allihop med motiveringen att det är bättre att sätta in dom på ett "kattkonto" och få ränta på dom. Strax efteråt försvinner en av katterna, den hade jag inte fått ett öre för ändå eftersom jag inte hade livförsäkring (katten kostade 0 kr så varför livförsäkring?) så jag är glad att jag inte betalade ett års försäkring i onödan. Fast det var ju inte därför jag sa upp försäkringarna, jag såg inte att utgifterna för dem var värd hjälpen jag skulle få med den höga självrisken. Veterinärkostnaden för kastreringar + undersökning av hundöra understeg med marginal. De flesta veterinär besök understiger självkostnaden.
Mitt råd: Spara pengarna på ett djurkonto istället! Om man inte betalat skjortan för en katt förstås, då kanske livförsäkring är motiverat. Eller så hinner man spara pengar till en ny katt på kontot. (Gratis bondkatter är underbara! Starka, kloka och tåliga:-)) (med stor vördnad för Bus som valde att försvinna)
|