CITAT (Margaretha @ 30-12-2005, 20:35)
Fastlagsbulle eller semla eller hetvägg eller... det är ju faktiskt ingen stor fråga - även om jag som jag nämnde inte själv vill äta dylika under annan tid än fastan.
Men däremot kan jag ibland känna en vanmakt eller förtvivlan över att vi håller på att tappa våra traditioner i det här landet. Det är sant att varje människa, varje familj skapar sina egna traditioner - när man gifter sig får man försöka ta godbitarna från bådas familj och föra vidare.
Men det finns ett förakt för traditioner som skrämmer mig. Ett folk utan traditioner, utan kultur blir väldigt ointressant, väldigt osäkert. Tänk så många spännande traditioner våra "nya svenskar" har med sig i boet. Men hur mycket vet våra ungdomar om svenska traditioner? Jag blir chockad ibland över okunskapen. Vi måste väl också få ge vårt bidrag i det mångkulturella samhället.
Jag tycker inte heller att det är en så stor fråga - det där med semla eller inte före fettisdan. Jag var bara lycklig att jag hade turen att få mig en smaskig semla till eftermiddagskaffet här om dan. Ville bara dela med mig lite av den glädjen...
Jag har lite svårt att förstå din
vanmakt och förtvivlan över att man numera tar lättare på traditionerna här i Sverige. Det finns värre saker att känna vanmakt och förtvivlan inför - enligt min åsikt.
Vet inte alls vad du menar när du pratar om att det finns ett förakt för traditioner som skrämmer dig.
"Ett folk utan traditioner, utan kultur blir väldigt ointressant, väldigt osäkert."
Har ingen aning om vad du menar mad de raderna heller... Det finns väl inga folk som helt saknar traditioner och kultur? Vilka skulle det i så fall vara?