Full version: Semelpremiär!
Sidor: 1, 2, 3
Betty
Igår åt jag en semla! biggrin.gif
Har aldrig tidigare ätit en sån tidig premiärsemla, brukar orka vänta åtminstone till Trettonhelgen men nu gick det bara inte att motstå frestelsen! rolleyes.gif Hur traditionsbundna är ni?
Snöflinga
Jätte traditionsbunden wub.gif
zaaritha
Ja--inte äter jag semla nu!!!!
Totalt helt fel!! mad.gif
ninnisky
gillar inte semlor varken nu eller sedan! så för min del får de gärna vara smile.gif
Margaretha
Aldrig en semla före fettisdag! Aldrig,aldrig,aldrig! Så traditionsbunden är jag!

Jag vill inte ha vörtbröd i maj eller julskinka till allhelgona heller. Var sak på sin plats. Det är så härligt med variationen! Tycker jag! wub.gif
Betty
Jag med gillar variationer, semla i december var en smaskig variation! biggrin.gif
wolkenkrabber
Vad snackar ni om? Ätigt en semla så tidigt? jag skulle säga så sent fettisdagen var ju för att bra tag sedan...

kom igen efter ny år rolleyes.gif

Semlor med hetvägg är Mumsfilibabba!
Betty
CITAT (wolkenkrabber @ 29-12-2005, 21:27)
Semlor med hetvägg är Mumsfilibabba!

Jag föredrar min som bulle till kaffet. smile.gif
*Felix matte*
En halv semla/säsong räcker för mig och då vill jag ha den i varm mjölk wub.gif
zaaritha
Äter heller inte semlor!!
Men: anser det helt åt helsicke att nå´n äter semlor nu!!
Tja--då tar vi väl julskinka o så´nt--i februari--då!!??
Sill o potatis i april, varför vänta till midsommar??
Påsk; kan vi väl ha i juli??
Lady Hamilton
Jag brukar vänta åtminstone tills efter nyår..............
Annars är jag nog inte så traditions bunden.
Julskinka till påsk = Påskskinka o då kan man även äta sill smile.gif
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 29-12-2005, 21:48)

Absolut! tongue.gif
Vi köper alltid minst två extra julskinkor som tillagas och fryses.
Jag älskar dopp i gryta och vill avnjuta det fram till påsk wub.gif

Sill och potatis... det äter vi året om.... inte bara till färskpotatisen. smile.gif
Kathy
Semle-preimär......NU????? wacko.gif wacko.gif
Castea
Såg också semlor, i förrgår, på ett bageri.

Har hört att det finns nåt café i Stockholm som säljer semlor året runt. wacko.gif
Zarah P
CITAT (zaaritha @ 29-12-2005, 21:48)
Äter heller inte semlor!!
Men: anser det helt åt helsicke att nå´n äter semlor nu!!
Påsk; kan vi väl ha i juli??

*skrattar*
Spelar det någon roll vad folk äter, och när?
Nypotatis på julen är jättegott till sillen, till exempel - och semlor är faktiskt bara en helt vanlig bulle med innehåll. Bullar kan man väl äta när som helst?
smile.gif
pisanggoreng
Jag såg semlor innan Lucia här...

Själv väntar jag ett tag till...
yenny
jag såg semlor igår jag... de såg väldigt goda ut!
Men än så länge håller jag mej till skinkmacka och lussebullar... semlor hugger jag in på nån gång i februari tror jag smile.gif
zaaritha
Jodå--men varför har vi dessa s k traditioner,då??
Margaretha
Jag har för mig att semlan symboliserar att man "åt upp sig" med fet och närande kost innan fastan inleddes. Fettisdag är ju tisdagen efter fastlagssöndagen då fastlagstiden inleds.

Brukar baka semlor och bjuda familjen varje tisdag från fettisdag och fram till påsk. Det gjorde min mamma då jag var barn! Tycker att det är en trevlig tradition! wub.gif
zaaritha
margaretha: Så rätt!!
Varför då äta semlor nu????
Kathy
CITAT (zaaritha @ 29-12-2005, 23:38)
margaretha: Så rätt!!
Varför då äta semlor nu????

Kanske för att en del vill ha dem och tycker det är gott. wub.gif
zaaritha
Som sagt: varför ha traditioner, då???
Zarah P
CITAT (zaaritha @ 29-12-2005, 23:54)

Men jösses...
Fastlagsbullar åts som sagt för att man fastat - eller om det var för att man skulle. Därav traditionen.
De flesta traditioner kommer från ett behov som inte längre existerar.
Man åt saker för att man behövde - eller för att de fanns tillgängliga. Idag finns nästan allting, året om. Därför finns inget behov av den typen av tradition, om än de kan vara trevliga att ha, för sakens skull.

I vilket fall som helst är det väl inte din sak att avgöra hur någon ska fira jul? Eller om de ska äta ägg till påsk? Eller på vilket håll de öppnar surströmmingsburken?

Nä, jag trodde inte det heller. Lika lite är det faktiskt din sak att bestämma om och när någon äter semlor, när allt kommer omkring.
zaaritha
Oj--jisses då!!!! sad.gif
Kathy
CITAT (zaaritha @ 29-12-2005, 23:54)

Men zaaritha. wub.gif
Om du vill ha din tradition då du äter semlor, så håll fast vid den. smile.gif

Jag kan häpna över att hitta semlor i butiken NU, likadant då jag hittade färsta kräftor den 23 december.

Jag skulle aldrig äta kräftor till jul eller nyår...för mig är det augusti som gäller.

Men alla är inte lika, som tur är. wub.gif

Låt var och en ha sina egna traditioner.
Betty
ohmy.gif laugh.gif Vilket liv, bara för att jag åt en semla igår!!! Så farligt var det väl ändå inte zaaritha? wink.gif Förstår inte varför du hetsar upp dig så, du äter ju inte ens semlor själv över huvud taget - så vitt jag förstod.

Jag tycker inte man behöver hålla så hårt på alla traditioner. För mig är semeltraditioner helt egala, skulle utan tvekan äta semlor året om - om semlorna fanns tillgängliga jämnt alltså. biggrin.gif
Kathy
Go Betty, go! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
"Året-runt-tradition" är väl inte helt fel? wink.gif
Jejja
Men Betty!! HUUR vågar du äta semlor i december utan att bjuda mig??????????? FY skäms på dig! mad.gif
zaaritha
Ni verkar ha missuppfattat mej, tror jag!
Ni får äta vad ni vill--när ni vill!! wub.gif
Jag ville bara säja att visst finns det väl traditioner?? unsure.gif
Betty
CITAT (Jejja @ 30-12-2005, 00:27)
Men Betty!! HUUR vågar du äta semlor i december utan att bjuda mig??????????? FY skäms på dig! mad.gif

Sorry! wub.gif

Vi var ute på Storheden och shoppade lite och tog en fika på Trend - ägnade inte dig en endaste liten tanke! laugh.gif
Jejja
CITAT (Betty @ 30-12-2005, 00:30)
CITAT (Jejja @ 30-12-2005, 00:27)

Sorry! wub.gif

Okej då, för den här gången... Men gör inte om det... sleep.gif
Betty
tongue.gif
zaaritha
Jag är ledsen att mitt inlägg, togs så illa upp--absolut inte min mening!! sad.gif
yenny
Betty!

Du vet väl att man kan baka semlor hemma!? tongue.gif
Så de går visst att äta året runt rolleyes.gif biggrin.gif
Snöflinga
Jag gillar traditioner laugh.gif
Anma
CITAT (zaaritha @ 30-12-2005, 01:10)
Jag är ledsen att mitt inlägg, togs så illa upp--absolut inte min mening!! sad.gif

Jag tycker inte att du ska behöva be om ursäkt!!
Jag har märkt att många ofta missförstår dig och tror att du blivit irriterad eller upprörd över saker fast du egentligen bara är nyfiken och vill veta hur folk tänker. Jag tror att detta beror på ditt sätt att använda flera frågetecken och utropstecken efter varandra. Det uppfattas lätt som att skrivaren är arg när man gör det. (Jag kan ha fel i min teori...)

Semlor äter jag helst bara en gång om året, på fettisdagen ska det vara.
Men är det någon som bjuder på en semla innan eller efter denna magiska dag är jag inte den som säger nej. Men det får inte bli för många, för semlor lessnar jag på väldigt snabbt.
Zarah P
CITAT (Anne R @ 30-12-2005, 11:12)

Jag har märkt att många ofta missförstår dig och tror att du blivit irriterad eller upprörd över saker fast du egentligen bara är nyfiken och vill veta hur folk tänker. Jag tror att detta beror på ditt sätt att använda flera frågetecken och utropstecken efter varandra. Det uppfattas lätt som att skrivaren är arg när man gör det. (Jag kan ha fel i min teori...)

Jag tror att du har rätt.
Om jag ska utgå från mig själv, så vet jag att jag reagerar så.
Många utropstecken eller frågetecken signalerar aggression till mig, och om någon gör väldigt många punkter (över fem, kan man kanske säga, där nånstans?) så tolkar jag det som att denna person antingen insinuerar någonting, eller är besserwissrig...

Tre punkter använder jag dock ofta själv, och det är (för mig) ett tecken på att jag gör en liten eftertänksam paus där - att jag inte är tvärsäker. Det kan också betyda att jag väntar på klartecken att fortsätta mm.

Om jag är VÄLDIGT frågande, använder jag ett frågetecken, och ett utropstecken, efter varandra, och om jag är bara lite klurig, blir det frågetecken och tre punkter.

Det är en hel vetenskap, det där!

smile.gif
kristerh
Jag såg semlor på ica maxi i haninge redan i november wink.gif
krister
astrid.m.s
Jag såg det fanns jordgubbar på affären till jul! Sen tänkte jag att det kanske finns jämt numera men att jag inte sett det förrän nu, dagen innan julafton.
Jag är inte så traditionsbunden, kan äta semla om några veckor! De finns väl att köpa snart, kan jag tänka mig.
Klematis
Jag totalvägrar. Håller på traditioner annars är de inget värda- Alla dagar lika året runt. Mina barn har även blivit sådanna som tur är.
Klematis
Margaretha
Det bekymrar mig inte alls att andra gör saker på sitt sätt, så länge jag får göra det på mitt! Och för mig är traditioner viktiga!

En sak KAN dock vara irriterande med semlor på konditori. De tar en väldig plats, så nu efter jul när många vill ha dem - eller om det är konditorierna som vill ha dem - så fösvinner en del av mina favoritkakor ur sortimemtet p.g.a. platsbrist! laugh.gif
Klematis
samma här så länge jag får göra som jag vill får andra göra som de vill. Ni som vill ät alltså så många semlor ni vill. Jag väntar och läskas till det är dax.
Klematis
Betty

Mm, jag nickar instämmande, tror du har rätt i din teori Anne. Jag uppfattade zaarithas inlägg som nästan aggressivt...

CITAT
yenny Skickat den 30-12-2005, 10:57
--------------------------------------------------------------------------------
Betty!

Du vet väl att man kan baka semlor hemma!?
Jag vet, men kruxet är det att jag gillar inte hemmagjorda semlor lika mycket som jag gillar köpesemlor! biggrin.gif
Hembakade blir så kompakta jämfört med köpesemlorna, de blir inte alls så luftiga och lätta som köpes... biggrin.gif

CITAT
Klematis Skickat den 30-12-2005, 12:50
--------------------------------------------------------------------------------
Jag väntar och läskas till det är dax.
Klematis  

Impad av din karaktär, det skulle aldrig jag klara! biggrin.gif
Kathy
Jag har märkt att många ofta missförstår dig och tror att du blivit irriterad eller upprörd över saker fast du egentligen bara är nyfiken och vill veta hur folk tänker. Jag tror att detta beror på ditt sätt att använda flera frågetecken och utropstecken efter varandra. Det uppfattas lätt som att skrivaren är arg när man gör det.

Det stämmer på mig, för det var precis det jag trodde. sad.gif

Oftast så är grunden för konflikter feltolkningar - och det här är ett lysande exempel på det. Zaaritha har sitt personliga sätt att skriva på, och jag tolkade fel.sad.gif

Men nu när man vet om det så. wub.gif
Kathy
CITAT (kristerh @ 30-12-2005, 11:20)
Jag såg semlor på ica maxi i haninge redan i november wink.gif
krister

Ojj! smile.gif
Caprice
Både semlor och sill kan såklart ätas åretrunt...
Semlan med mjölk och kanel..

Julskinkan hör nog julen till, dock...
andersen
CITAT (Betty @ 29-12-2005, 21:14)
Har aldrig tidigare ätit en sån tidig premiärsemla, brukar orka vänta åtminstone till Trettonhelgen men nu gick det bara inte att motstå frestelsen! rolleyes.gif Hur traditionsbundna är ni?

Fy vad hemskt. Äta semla redan nu? nej traditioner skall man vara rädd om.
kerstin z5-6
Gott smile.gif Men här har jag inte sett nån än .. o inget hindrar väl att man äter en både nu och på fettisdag -eller ? smile.gif
Zarah P
CITAT (andersen @ 30-12-2005, 13:46)
Har aldrig tidigare ätit en sån tidig premiärsemla, brukar orka vänta åtminstone till Trettonhelgen men nu gick det bara inte att motstå frestelsen! rolleyes.gif  Hur traditionsbundna är ni?

Jag kan faktiskt inte förstå hur det kan vara hemskt att äta en semla?
I proportion till vad?
Och vem är det som bestämmer vilka traditioner man måste bry sig om?
Betyder det att jag, som helst inte firar nyår och midsommar, är en hemsk människa? Eller måste man äta surströmming, oavsett om man gillar det eller ej, bara för att det är tradition?

Tradition är väl en personlig sak - och om man inte vill fasta, och därmed käkar semlor precis när man vill, så är väl inte det något brott mot varken lagar eller regler?

Det är en BULLE - inte en revolution.
andersen
CITAT (Zarah P @ 30-12-2005, 17:17)
CITAT (andersen @ 30-12-2005, 13:46)
Har aldrig tidigare ätit en sån tidig premiärsemla, brukar orka vänta åtminstone till Trettonhelgen men nu gick det bara inte att motstå frestelsen! rolleyes.gif  Hur traditionsbundna är ni?

Jag kan faktiskt inte förstå hur det kan vara hemskt att äta en semla?
I proportion till vad?
Och vem är det som bestämmer vilka traditioner man måste bry sig om?
Betyder det att jag, som helst inte firar nyår och midsommar, är en hemsk människa? Eller måste man äta surströmming, oavsett om man gillar det eller ej, bara för att det är tradition?

Tradition är väl en personlig sak - och om man inte vill fasta, och därmed käkar semlor precis när man vill, så är väl inte det något brott mot varken lagar eller regler?

Det är en BULLE - inte en revolution.

För mej är det hemskt och det bestämmer jag själv! Traditioner bestämms av dom som följer dom eller hur? om det inte rör sig om traditioner som har blivit olagliga. om du är hemsk eller ej det har jag ingen anning om jag känner inte dej, men om jag får gissa så är du väll som människor mest är =trevliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon