CITAT (Margaretha @ 02-01-2006, 17:18)
CITAT (jendah @ 02-12-2004, 14:40)
Men dat kanske beror på att jag fått en "europeisk", men måttlig, uppfostran vad det gäller alkoholvanor.
Är själv absolutist, men stör mig inte på om någon tar ett glas vin eller en öl till maten.
Däremot blir jag lika rädd varje gång jag träffar på den åsikten att man kan lära sig att dricka måttligt. All forskning visar nämligen på motsatsen. I familjer där barnen "lärt sig" att dricka i hemmet, "lärt sig att hantera spriten" som man säger får man räkna med att de unga dricker betydligt mer när de är ute än ungdomar som aldrig får smaka alkohol hemma.
Alla brukar känna till något undantag från denna regel och de finns naturligtvis - men de är just undantag!
Var rädda om ungdomarna!!
Med de orden menade jag inte att det var fritt fram för oss att dricka alkohol när vi var minderåriga... Det betyder att vid festligare tillfällen och vissa helger vin/öl eller liknande erbjöds
de vuxna hemma (även oss när vi blev gamla nog)
- trots att alkohol serverades förekom inte fylla.
Så när vi blev vuxna hade vi bra förebilder för hur man kan dricka alkohol utan att det blir fylleslag. Och att man kan ha ganska mycket alkohol hemma -
för en oöppnad flaska måste inte öppnas nu - och en öppnad flaska måste inte ta slut idag, eller ens snart (vilket i vissa familjer tyvärr verkar vara regeln)...
Själv dricker jag ganska lite alkohol... även om jag lätt skulle kunna gå till barskåpet eller till matkällaren och hämta en flaska när jag vill, så händer det kanske i snitt en gång i månaden, och då väldigt måttligt, 1-2 glas vin till maten eller en liten whiskey på fre/lö kväll.
Men jag tror absolut att man kan lära sig att dricka måttligt hemmifrån - inte genom att föräldrarna häller i en alkohol från unga år - utan att de ger en bra förebilder att gå efter... Var förresten en väldigt gammal tråd...