Full version: Sprit
Sidor: 1, 2
zaaritha
Ingen som ens vill erkänna att sprit intages?? Finns det verkligen ingen mer
än maken o jag, som dricker starkt?
Jaha--då får vi väl stå för det själva--då!
La Strega
well...jag dricker inte alkohol...
som många av er vet så var jag inlagd på psyk i våras, därimot tror jag inte jag har berättat exakt vart...Som ni vet har de inte resurser nog eftersom de stänger avdelning efter avdelning..så jag fick vara inlagd på en avdelning för såna med missbruksproblem, den låg bredvid TNE (tillnyktringsenheten), så de andra som var där inne var alltså såna som polisen plockat upp, som först fick vara nått dygn eller två på tne tills de nyktrat till, och sen fick de vara på avdelningen där jag var för avgiftning...så jag bodde ihop med ett skiftande gäng alkolister och narkomaner i en månad...
Och efter det jag upplevde där inne så kommer jag ALDRIG dricka alkohol igen.

Annars är vitt vin gott, men nu får de bli alkoholfritt för min del wink.gif
zaaritha
Vad avgiftades du för?
La Strega
*haha* jag avgiftades inte tongue.gif därför jag låg på "fel" ställe.
Jag var djupt deprimerad och hade problem med maten (eller rättare sagt; magen)men det är en lång historia som inte hör hit...
zaaritha
Jaha du. Verkar inte så "bra". Jag har vart sjukskriven för depression
i ca 3 månader nu o det är jobbigt!
gammelnalle
Godmorgon (04:14 Allahelgonafton...)

Om du läser La Stregas tråd som finns här så är vi flera som anger att vi de facto dricker (fast kanske ingen skrev sprit?) på helgerna....
Och skriver man "dricker" behöver ju inte det innebära att man bälgar i sig sprit.

Själv har jag på mycket nära håll sett folk alkoholiseras utan att man kan göra ett dugg, MEN det innebär inte att jag har blivit absolutist eller inte vågar stå för att jag dricker.
P.g.a. mitt jobb är det inte ens säkert att det blir på helgerna utan MITT I VECKAN!!!!! (Jag skall strax iväg och jobba trots att det är "Röd dag".)

Eftersom jag dessutom är amatörmusiker och är ute och spelar ibland (mest om helgerna) ser jag rätt så mycket alkoholkonsumtion.
De allra flesta AV DE SOM DRICKER (alla som är ute och partajar dricker givetvis inte... Nå´n smile.gif skall ju köra hem .....) klarar att hantera "spriten" och har stor glädje av den.

Vi musiker måste vara nyktra när vi spelar (åtminståne "min grupp") och som nykter ser man även avigsidorna.
Sinnena trubbas som bekant av när man intager alkohol. (på gott och ont)

Själv gillar jag inte starksprit, inte ens Whiskey eller conjac. En gin-tonic är väl ok.
Men helst konsumerar jag öl och gärna vin.
Dock är jag ingen vinkännare som kan känna vad det är jag dricker.
Nivån ligger ungefär på att skilja på Rött och Vitt vin!!!! sleep.gif smile.gif rolleyes.gif tongue.gif

Jag har aldrig mig veteligen aldrig blivit ifrågasatt av "partyprissar" om varför jag INTE dricker när jag varit ute och varit nykter... (Förekommer ibland....)
Ej heller har någon ifrågasatt NÄR jag dricker, av folk som föredrar att vara nyktra.

Det är väl bra att vi som vuxna själv får bestämma hur vi vill göra (så länge vi klarar av alkoholen) och inte behöver skämmas för att vi tar oss en "jäkel".

SKÅL!!!!
Ciczi
CITAT (gammelnalle @ 06-11-2004, 04:36)
Jag har aldrig mig veteligen aldrig blivit ifrågasatt av "partyprissar" om varför jag INTE dricker när jag varit ute och varit nykter... (Förekommer ibland....)
Ej heller har någon ifrågasatt NÄR jag dricker, av folk som föredrar att vara nyktra.

Jag håller med Dej gammelnalle.

När jag pluggade på Universitetet var det ganska mycket festande och ja, jag var ute en hel del. 97 % av dessa gångerna var jag spiknykter för att jag skulle jobba på mitt extrajobb morgonen därpå. Det brukade bli ½ liters cocacola och en liten påse chips till festen. Men sällan blev jag ifrågasatt varför jag var nykter. Dessutom hade jag minst lika roligt utan sprit. Jag brukade spendera kvällen på dansgolvet. Att dansa är något av det roligaste jag vet. wub.gif laugh.gif laugh.gif

Ciczi
andersen
Jag andvänder inte droger överhuvudtaget.
torvan
Om du haft med gin så hade en kommit på andra plats för mig. Nu är det sällan jag har sprit hemma men just nu har jag en flaska gin och en gin och tonic är inte fel. laugh.gif torvan
La Strega
Gammelnalle; jo självklart, det är en stor skillnad på att Bruka och Missbruka...men jag tycker gränsen ofta kan vara luddig....har t.ex en släkting...han å hans fru festar en del, de är spiknyktra i veckorna när de har barnen men den veckan de inte har barn är de ute å festar på helgen, och de två kan INTE hantera spriten....det blir alltid bråk...

Och jag har en faster som är nykter alkolist nu...hon var alkolist i 10 år innan nån fattade...hon söp sig alltså inte full utan drack måttliga mängder, men det var varje dag, till slut började hon hallucinera och körde av vägen för hon såg en bil som kom rakt imot henne (det var ingen bil där), DÅ reagerade folk (inte ens familjen hade fattat).

Så det finns så många olika grader på det där...

Men även om man bara dricker lite nån gång ibland så förstår jag inte varför man ska förgifta kroppen medvetet...samma sak med alla droger...

Och ja jag vet det där med att man slappnar av lättare/blir gladare/har roligare å allt det där...jag har inte alltid varit "renlevnadsmänniska"...
men när man ser drogernas skador på nära håll och vet hur lätt bruk leder till missbruk så blir man väldigt anti..och som sagt så är det ju ett gift..

Jag har inte druckit en droppe alkohol på ca 2½ år..*stolt* =) och jag har varit rökfri i 7-8 månader wink.gif

Konstigt nog brukar folk reagera stark när jag säger att jag inte dricker, brukar få höra typ "VA!? Dricker du inte!? Varför inte då!?" Kanske beror på mitt utseende att folk tror jag är sån partymänniska...Vad vet jag...så synd att man alltid ska bli dömd för sitt utseende =/
Kattgräs
CITAT (zaaritha @ 06-11-2004, 00:36)
Ingen som ens vill erkänna att sprit intages?? Finns det verkligen ingen mer
än maken o jag, som dricker starkt?
Jaha--då får vi väl stå för det själva--då!

??? Vaddå??? Vem??? Var??? Vad??? huh.gif

Hurså? Självklart intages alkohol då och då. Olika former för olika tillfällen. Det finns inte mycket som slår ett glas gott rött vin till en god kötträtt. Smakerna förhöjer varann.

Men allvarligt, vad menar du?
netaave
Jag tycker ett glas vin till maten är en verklig smakförhöjare, vi dricker vin 1-2 ggr/månad, ett eller två glas till maten.
Det är det som är så bra med bagerna att man behöver inte dela en hel flaska utan bara ta så mycket man vill.
Sen kan det ju vara fest ibland och då kanske man får en drink före maten. Likör och glögg kan jag också dricka ibland.
Nåt jag däremot aldrig dricker är snaps, får bara inte ner det.
Tesa
Jag dricker SPRIT....om jag dricker överhuvudtaget så dricker jag whiskey..gärna en kanadensisk som är lite lenare...vi gör nog slut på en 3-4 flaskor jag och gubben...om året....
Däremellan kanske ett glas vin om nån bjuder för jag köper väldigt sällan vin själv.....och nåt glas likör på kalas ibland..
Sprit har vi alltid hemma nästan..har en halv flaska likör sen i julas bl.a...
Och det händer att jag dricker mitt i veckan..för här är samma sak hela veckan lång ändå...men på helgerna så är jag helst nykter eftersom nåt av barnen ofta är ute nånstans och då vill jag kunna köra om det skulle hända nåt....
renate
Jag dricker inte snaps det är inte gott.På sin höjd en gin tonic. Ett glas vin då och då är gott,då jag bor själv händer det sällan.Jag köpte för ett tag sedan en liten flaska Portvin, jag dricker ett litet glas då och då.Men jag kan likabra låter bli, vichivatten är bäst. rolleyes.gif tongue.gif
zaaritha
Jag vet knappt själv va´jag menar!!!!!!!!!!!!!!
Var på ett sabla dåligt humör i går kväll--som ni nog märkte?!
Hoppas ingen tog åt sej!
Sorry!
Fenja
Tråden heter Omröstning:Sprit och ligger på sidan 2 här i småprat. Den verkar vara låst?!! Zaaritha gjorde den igår kväll och ilsknade väl till när vi som var här inte röstede... unsure.gif
Mvh
Fenja
gammelnalle
CITAT (zaaritha @ 06-11-2004, 18:12)
Jag vet knappt själv va´jag menar!!!!!!!!!!!!!!
Var på ett sabla dåligt humör i går kväll--som ni nog märkte?!
Hoppas ingen tog åt sej!
Sorry!

ähhh

Det var nog ingen som tog illa upp.
Men härligt att någon kan erkänna att humöret inte alltid är på topp.

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
råse-marie
SPRIT!!!!! ohmy.gif
Nä tack ......( jodå jag har drukit ) dom hjärnceller som man har fått tycker jag att man ska använda INTE DÖDA biggrin.gif
Så nuförtiden avstår jag från alkohol . Det finns så mycket annat gott att dricka. och sen jag fått barn ja det är 4 år sen så känns det ännu mer viktigt att inte dricka kommre ihåg vad jag tyckte att det var jobbigt om man var hos någon kompis föräldrar som hade fest..... åh!!!!
Finns det nå jobbigare än folk som dricker....Nä !( tycker jag )
Och för mig spelar det ingen roll om det är 1 eller 5 glas .
Jag är trött på att det (ALLTID )ska vara alkohol med ibilden när man ska träffas eller man ska äta gott mm.
Tänk själv.......jultomte som slöddrar och luktar sprit nä fy .......

mad.gif
evarina
Tja, eftersom jag är gravid är sprit inget alternativ....

I vanliga fall tar jag bara en avec då och då. Tål inte vin och gillar inte öl, blir liksom inte så mycket kvar då...
birgitek
Jag dricker gärna ett eller två glas vin till en god middag i goda vänners sällskap eller ensam med min man.
Ett glas svalt vitt vin på en uteservering en varm sommarkväll är inte heller fel.
Starksprit tycker jag inte om, undantaget en mycket liten konjak någon enstaka gång.
Birgit Ek
Malvia
Sprit och depression ska man inte kombinera. En släkting drack (mycket)för hon var deprimerad sa hon, fast vi tror att det var tvärtom.
De perioder hon kunde hålla sig VIT mådde hon bra.

Det är hemskt med folk som blir helt förändrade när de fått i sig alkohol, ska röja, slåss och misshandla.

För egen del räcker det bra med gott vin/ öl till helgen.
Starksprit håller vi oss ifrån även om det kan smaka gott ibland, lite grand.
uno
Vin till mat är bästa dryck. Öl och snaps hör till söndagens ägg/sill frukost.
En kvällswisky framför öppna brasan kan jag se fram emot. Brandy, av god kvalitet , till en bit mörk ckoklad, går inte av för hackor. Men mellan dessa stunder dricker jag gärna ekomjölk.
Anna_80
Jag håller mig till cider och vackra drinkar : )
Kakaduan
Åååh, det godaste som finns är iskall, torr champagne! Lite vin till den goda middagen man fixar på helgen hör också till livets guldkanter. På sommaren blir det mousserande vin med limejuice och massor av is eller varför inte en smarrig Mojito?! Framför brasan tar jag gärna en Irish Coffee fast inget av detta blir ju särskilt ofta, faktiskt!

Kakaduan
Kaktus-kanske
^ Mums biggrin.gif (kanske inte iskall - men väl kyld)
uno
Föreslår en flaska vitt. Muga, ett Riojavin 2003 för endast 89:-
Inga från Närke
Tar gärna något glas vitt eller rött till maten eller en kall öl på helgen men bara ca 1 gång/månad kanske inte ens det. Blir mera på sommaren när man grillar, då smakar det gott med lite.
Dricker inte starksprit mer än 1-2 ggr/år och då endast till mat. Som nu inför julen kan det vara gott med en skåne när julbordet avnjuts.
Vi har ju inga småbarn att ta hänsyn till så då kan man ta lite, men jag är av den åsikten annars att julafton är barnen och då ska ingen sprit serveras.
Appropå mat och sprit. Kolla på receptsidan ska lägga in en enkel sallad där som ni kan prova inkl. dryck. /Inga
Sollan
Jag tar gärna några (hemkryddade) snapsar till sillen, något gott vin (eller öl) till helgmiddagen. Dricker även (hemkryddad) likör till kaffet. Eller en god cognac.
Fast för det mesta dricker jag mjölk.... wub.gif
Dzad
Då ni som bor i Sverige köper öl... eller det ni menar då ni säger öl... är det nån slags lättöl (eller kallar ni det folköl) då eller? Hur många procent?
Här i Finland tror jag alla skulle få stora ögon om nån serverade en sån öl om man beställde "en öl"! biggrin.gif
Vanlig öl är runt 4,5-4,7% här...
gammelnalle
varför dessa gräl.... ?????

jag umgås med nykterister... och givetvis provocerar jag icke dessa med att HÄVDA min rätt att dricka alkohol..... elller att de eller någon annan MÅSTE
lika lite som jag hävdar att man MÅSTE äta kött när jag vet att det finns vegetarianer i min närvaro.

om det finns folk somav NÅGON anledning inte ville/kan dricka glögg... by all means, låt bli då. Speciellt låt bli oss andra..
Lena N
Attityderna till alkohol är märklig i det här landet (och kanske även i andra länder?).

1 Det är skamligt att ha alkoholproblem.

2 Du betraktas som en jobbig avvikare om du inte dricker alkohol.

huh.gif huh.gif huh.gif
Bettson
I Min gröna ungdom blev jag utbjuden på middag av en gentleman på fin restaurang.

Han var nykter alkoholist vilket jag inte visste när vi gick ut. Han var dock ganska öppenhjärtlig med denna upplysning när vi beställde maten.

Till sig själv beställde han ett stort glas mjölk. Han propsade på att jag skulle dricka vin för jag skulle minsann inte behöva avstå för att han inte drack. Jag hade nog kunnat tänka mig något alkoholfritt jag också men nämnda herre ville absolut visa att han klarade av att andra drack.

Servitrisen däremot var ganska njugg i och med att mitt middagssällskap inte beställde in sprit. Mjölk var tydligen ett ordentligt etikettsbrott.
Maten dröjde och dröjde och dröjde. Andra som kommit efter oss fick både sina drycker och mat.

Till slut så ilsknar mitt herrsällskap till. Servitrisen låtsades inte en gång se honom (väldigt amatörmässigt att ignorera en nykter, ren och väldigt prydlig karl).

Till slut vrålar han över lokalen;

Hörru Dagny! har du varit ute och mjölkat kon än, jag har int fått något att dricka.

Jag fick en ganska rejäl hostattack. kroppen kunde inte bestämma sig om den skulle vrida sig av skratt eller sjunka genom golvet.

Hade det varit idag så hade jag garanterat skrattat. Det får mig att undra var nämnda herre finns idag. Blir nästan lite nyfiken.

jag sitter här och skrattar fortfarande.

laugh.gif laugh.gif
kryddan
CITAT (Lena N @ 01-12-2004, 23:10)
Attityderna till alkohol är märklig i det här landet (och kanske även i andra länder?).

huh.gif huh.gif huh.gif

På kornet!!!

Min pappa som är nykter alkoholist har flera gånger beskrivit hur besvärade hans omgivning varit av hans nykterhet - trots att han varit öppen med varför han inte ska ha något.

Själv har jag alldeles för många gånger (fast mest när jag var yngre) hamnat i "kuratorsrollen" på fester - blivit inträngd i ett hörn med nån överförfriskad snubbe som förklarat för mig att han "egentligen" inte brukar dricka så här mycket osv osv Anledningen var oftast att jag var den nyktraste på festen blink.gif
jendah
Hemma hos oss (läs "hos föräldrarna") har det alltid serverats alkohol vid fester och helgdagar - trots det har jag mycket få minnen av att någon blivit berusad - och inga minnen av att någon uppfört sig olämpligt...
Alkoholfritt finns och har alltid funnits som alternativ - och man väljer själv, helt fritt, vad man vill ha, och utan press.
Dryck med alkohol har alltid varit något man smuttar på för att det är gott, inget man dricker för att bli full eller ens för att släcka törsten (det är vatten i alla fall bättre till rolleyes.gif).

Tycker det är gott med både öl och vin - och tar gärna en whiskey ibland (Irish coffee - mums!).
Tycker att om man då och då, i lagom mängder, dricker alkohol, så är det inget fel i det. Men dat kanske beror på att jag fått en "europeisk", men måttlig, uppfostran vad det gäller alkoholvanor.
mulle
Jag dricker gärna för jag tycker att öl, vin och en hel del starkare sorter är jättegott.
Mulle
Dzad
Det är klart man dricker öl! smile.gif
God dryck till pizza eller en helgkväll framför TV:n; åtminstone i sällskap av andra. En bra social dryck med andra ord. Fast framför TV:n håller jag mig nog till en flaska för det mesta.
Större mängder öl, samt även starkare saker, blir det då det är fest eller då man förbereder sig för en. smile.gif
Så dyrt som drickat är på krogar&klubbar kan man ju inte köpa allt för mycket på plats. Men även på fester håller jag mig till ganska måttliga mängder... Har ingen lust att ligga och spy eller knappt kunna ta mig upp ur sängen dagen efter. rolleyes.gif
Hannele
Vad har ni för erfarenhet?
Själv har jag aldrig varit på fest med fulla arbetskamrater.
Man dricker vin till maten, lite avec till kaffet och har det trevligt.
andersen
CITAT (Hannele @ 02-12-2004, 18:49)
Vad har ni för erfarenhet?
Själv har jag aldrig varit på fest med fulla arbetskamrater.
Man dricker vin till maten, lite avec till kaffet och har det trevligt.

Min erfarenhet, att vara på fest med arbetskamrater är katastrof, specielt firma fester folk dricker för mycke och säjer dumma saker till varandra som dom alldrig skulle säja om dom vore nyktra, därför går jag alldrig numera på sådana tillställningar, till saken hör att jag alldrig dricker en droppe alkohol tycker att fulla människor är jobbiga.

Vi har infört på vårat jobb att vi går ut och äter mat för en peng som företaget står för, det därimot är trevligt då det ej är tillåtet att andvända pengarna till alkohol.
Hannele

huh.gif huh.gif huh.gif

Jobbig avvikare är väl överdrivet, det har jag aldrig märkt.
Bland våra vänner är det få som dricker, eftersom de kör bil.
Ophelia
Jag har inte ens reflekterat över din fråga men vill du så gärna ha svar så ska du få det.

Jo jag dricker. Under nyår har jag testat Glenfiddish kollektion samt druckit champagne av äkta vara. Jag gillar alkohol i rätt sammanhang. Dricker dock ganska sällan.
Castea

Ja, och attitydskillnad mellan kvinna och man också. Kikki Danielsson pratade om detta i tv förut. En man som dricker mycket är "en riktig man", medan det är en enorm skam om en kvinna dricker mycket.
Margaretha
CITAT (jendah @ 02-12-2004, 14:40)
Men dat kanske beror på att jag fått en "europeisk", men måttlig, uppfostran vad det gäller alkoholvanor.

Är själv absolutist, men stör mig inte på om någon tar ett glas vin eller en öl till maten.

Däremot blir jag lika rädd varje gång jag träffar på den åsikten att man kan lära sig att dricka måttligt. All forskning visar nämligen på motsatsen. I familjer där barnen "lärt sig" att dricka i hemmet, "lärt sig att hantera spriten" som man säger får man räkna med att de unga dricker betydligt mer när de är ute än ungdomar som aldrig får smaka alkohol hemma.

Alla brukar känna till något undantag från denna regel och de finns naturligtvis - men de är just undantag!

Var rädda om ungdomarna!!
jendah
CITAT (Margaretha @ 02-01-2006, 17:18)
CITAT (jendah @ 02-12-2004, 14:40)
Men dat kanske beror på att jag fått en "europeisk", men måttlig, uppfostran vad det gäller alkoholvanor.

Är själv absolutist, men stör mig inte på om någon tar ett glas vin eller en öl till maten.

Däremot blir jag lika rädd varje gång jag träffar på den åsikten att man kan lära sig att dricka måttligt. All forskning visar nämligen på motsatsen. I familjer där barnen "lärt sig" att dricka i hemmet, "lärt sig att hantera spriten" som man säger får man räkna med att de unga dricker betydligt mer när de är ute än ungdomar som aldrig får smaka alkohol hemma.

Alla brukar känna till något undantag från denna regel och de finns naturligtvis - men de är just undantag!

Var rädda om ungdomarna!!

Med de orden menade jag inte att det var fritt fram för oss att dricka alkohol när vi var minderåriga...
Det betyder att vid festligare tillfällen och vissa helger vin/öl eller liknande erbjöds de vuxna hemma (även oss när vi blev gamla nog)
- trots att alkohol serverades förekom inte fylla.

Så när vi blev vuxna hade vi bra förebilder för hur man kan dricka alkohol utan att det blir fylleslag. Och att man kan ha ganska mycket alkohol hemma - för en oöppnad flaska måste inte öppnas nu - och en öppnad flaska måste inte ta slut idag, eller ens snart (vilket i vissa familjer tyvärr verkar vara regeln)...

Själv dricker jag ganska lite alkohol... även om jag lätt skulle kunna gå till barskåpet eller till matkällaren och hämta en flaska när jag vill, så händer det kanske i snitt en gång i månaden, och då väldigt måttligt, 1-2 glas vin till maten eller en liten whiskey på fre/lö kväll.

Men jag tror absolut att man kan lära sig att dricka måttligt hemmifrån - inte genom att föräldrarna häller i en alkohol från unga år - utan att de ger en bra förebilder att gå efter...

Var förresten en väldigt gammal tråd... smile.gif
*Felix matte*
CITAT (jendah @ 02-01-2006, 17:42)
Var förresten en väldigt gammal tråd... smile.gif

Reagerade också på datumet för sista inlägg innan tråden grävdes fram ur gömmorna. sad.gif
Margaretha
Ni är väl ett undantag, du och din familj. Och undantag finns. men undersökningar visar att förhållandena oftast inte är sådana.

Det finns bättre artiklar i ämnet - bl.a av Katerina Janouch, men jag kan inte hitta dem för tillfället. Det är de sista fem raderna som är adekvata i det här sammanhanget.

http://expressen.se/index.jsp?a=444323
jendah
CITAT (Margaretha @ 02-01-2006, 23:43)
Ni är väl ett undantag, du och din familj. Och undantag finns. men undersökningar visar att förhållandena oftast inte är sådana.

Det finns bättre artiklar i ämnet - bl.a av Katerina Janouch, men jag kan inte hitta dem för tillfället. Det är de sista fem raderna som är adekvata i det här sammanhanget.

http://expressen.se/index.jsp?a=444323

Nejdå vi är inget undantag, vi är ganska vanliga - och jag undrar om du egentligen läste vad jag skrev.
Vi fick inte dricka alkohol som minderåriga - varken hemma eller någon annanstans. Mina föräldrar köpte aldrig ut. Däremot fick vi se att man kan dricka lite alkohol då och då utan att missbruka det... (Däremot får vi dricka alkohol hos föräldrarna nu om vi vill - men vi råkar vara runt 30 nu, både lillebror och jag, så det är ju lite annorlunda ... Och ingen av oss dricker särskilt mycket alls)

Vi slapp få den hemska och ganska svenska uppfattningen att om flaskan finns hemma ska den ta slut...

Vi slapp se helgfyllor... - och de absolut enstaka gånger vi fick se det, var det i stark kontrast till de egna föräldrarna som aldrig var berusade.

Det är naturligtvis skillnad om föräldrarna missbrukar - då får man ju tvärt om en väldigt dålig förebild

Och din artikel där... har inget alls att göra med det jag skrev!
Och du, Katarina Janousch är/var gift med en alkoholist - vilket ju tydligt nog inte var fallet i min familj, och en alkoholist i familjen är en helt annan historia. Det är tragiskt för alla inblandade.
Hannele
CITAT (jendah @ 03-01-2006, 07:49)
Vi slapp få den hemska och ganska svenska uppfattningen att om flaskan finns hemma ska den ta slut...

Undrar, vilken värld jag levt i, men känner ingen sådan familj... unsure.gif
birgitek
Jag är betydligt äldre än Jendah, mina barn är väl mer i hennes ålder, men jag är uppvuxen i familj där förhållandet till alkohol var likartat. Tror vi fört vidare denna inställning, dvs alkohol i måttlig mäng och absolut aldrig fylla ger en guldkant på tillvaron, till våra barn.
Tror att de tycker att lagom är bäst både när det gäller alkohol och annat i livet.
Birgit Ek
Anma
CITAT (Hannele @ 03-01-2006, 09:13)

En värld utan en alkoholist i din närhet, kanske?
(eller iallafall en alkoholist som inte klarar att dölja sitt missbruk)
jendah
CITAT (Anne R @ 03-01-2006, 09:58)
CITAT (Hannele @ 03-01-2006, 09:13)

En värld utan en alkoholist i din närhet, kanske?
(eller iallafall en alkoholist som inte klarar att dölja sitt missbruk)

Jag tänker nog egentligen närmast på folk som köper ut på fredagen (och numera kanske lördagen också) och senast på söndagmorgon är det slut...

Var ett ganska känt fenomen förr...
det känns som om det inte är lika vanligt längre... men jag kan ha fel där, det kanske bara är att jag inte ser det längre...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon