CITAT (Margaretha @ 02-01-2006, 23:43)
Ni är väl ett undantag, du och din familj. Och undantag finns. men undersökningar visar att förhållandena oftast inte är sådana.
Det finns bättre artiklar i ämnet - bl.a av Katerina Janouch, men jag kan inte hitta dem för tillfället. Det är de sista fem raderna som är adekvata i det här sammanhanget.
http://expressen.se/index.jsp?a=444323Nejdå vi är inget undantag, vi är ganska vanliga - och jag undrar om du egentligen läste vad jag skrev.
Vi fick inte dricka alkohol som minderåriga - varken hemma eller någon annanstans. Mina föräldrar köpte aldrig ut. Däremot fick vi se att man kan dricka lite alkohol då och då utan att missbruka det... (Däremot får vi dricka alkohol hos föräldrarna nu om vi vill - men vi råkar vara runt 30 nu, både lillebror och jag, så det är ju lite annorlunda ... Och ingen av oss dricker särskilt mycket alls)
Vi slapp få den hemska och ganska svenska uppfattningen att om flaskan finns hemma ska den ta slut...
Vi slapp se helgfyllor...
- och de absolut enstaka gånger vi fick se det, var det i stark kontrast till de egna föräldrarna som aldrig var berusade. Det är naturligtvis skillnad om föräldrarna missbrukar - då får man ju tvärt om en väldigt dålig förebild Och din artikel där... har inget alls att göra med det jag skrev!
Och du, Katarina Janousch är/var gift med en alkoholist - vilket ju tydligt nog inte var fallet i min familj, och en alkoholist i familjen är en helt annan historia. Det är tragiskt för alla inblandade.