CITAT (anna_rispan @ 03-01-2006, 10:26)
Mmmm, jag dricker alkohol. Men vill gärna blanda med stora glas vatten. Jag tror inte att jag sluppit kommentarer en enda gång när någon ser mig med vattenglaset.
- Å är det så illa, börja med vattnet redan.
- Är du gravid eller?????
- kör du i kväll eller?????
Jag suckar innombords, för det verkar inte hjälpa att jag alltid har kört den tekniken, med mycket vatten. Folk vill inte ta det.
Ska jag hitta nya kompisar kanske??? *grubblar*
Om jag dricker så gör jag lika som dig, blandar med massor av vatten. Ett glas vin följs av två lika stora glas vatten. Perfekt sätt att slippa känna av vinet dagen efter. Säg det till dem på ett skojigt sätt:
"Näe, jag är inte gravid, men vi får se vem av oss som vaknar upp med huvudvärk i morgon..."
Jag har växt upp i en familj med starkt alkoholmissbruk från den ena föräldern. När jag sedan började dricka själv så blev det lätt så att man drack tills man stupade och/eller kräktes. Mest mitt eget ansvar, men förebilden var väl heller inte den bästa.
Efter 12 år av alkoholkonsumtion nu så har jag sannerligen lärt mig mina läxor både en och annan gång, och håller det nu ytterst måttligt, vet vad jag klarar och inte, och har insett att ett glas vin är godare än fyra till middagen.
Jag kommer inte att bannlysa alkohol hemma, men vill som någon skrev ovan föra över en sund syn på alkohol till barnen. Lite alkohol kan förgylla tillvaron (obs, för vuxna) men för mycket är inte bra. Och visa barnen ett sunt sätt att bruka alkohol på vid festligare tillfällen. Vi kommer inte låta barnen smaka och kommer inte köpa ut. Jag och sambon är oense om hur vi ska göra där, men har valt att lita på statistiken, barn som inte får alkohol hemma dricker mindre även utanför hemmet.
Men i och med uppväxten har jag alla taggar utåt när det gäller folk som brukar alkohol på ett osunt sätt, jag är inte sen att nosa upp bevis på missbruk. Gjorde även mitt examensarbete om barn till alkoholister, det var ett tungt jobb att ta itu med som framkallade mycket tårar.