CITAT (Margaretha @ 03-01-2006, 14:30)
CITAT (Latmask @ 03-01-2006, 11:48)
Jag och sambon är oense om hur vi ska göra där, men har valt att lita på statistiken, barn som inte får alkohol hemma dricker mindre även utanför hemmet.
Jendah m.fl.
Det är bara hit jag vill komma, ingen annanstans. Det finns naturligtvis många vanliga, kloka familjer där alkohol i måttliga mängder druckits vid festliga tillfällen - och där det varit självklart att barnen inte fått smaka. Som i ditt fall jendah.
Det har säkert också gått bra i fall där barnen fått smaka, men statistiken säger att barn som fått lära sig umgås med alkohol hemma INTE dricker mindre ute utan tvärtom. Och detta tror nästan ingen på, har det visat sig.
Att Katerina Janoush är gift med en nykter alkoholist vet jag, men hon har skrivit artiklar som behandlar statistiken också, och dessa hittar jag inte. I den artikel som jag hänvisade till var bara de fem sista raderna - som jag skrev - adekvata i sammanhanget.
Det här är f.ö. ingen nyhet, men jag vet, eftersom jag arbetar med ungdomar, att föräldrar i allmänhet var lika förvånade över detta faktum för femton år sedan som de är idag!!
Men jag har inte hittat nån statistik som säger att barn som vuxit upp med föräldrar som inte dricker måttligt med alkohol hemma skulle dricka mindre. Är det det du menar?
För den statistik vi läst och sett är just att barn som inte får smaka hemma dricker mindre utanför hemmet. Så vi kommer därför agera just så. De får SE ett måttligt användande, men de får inte SMAKA hemma förrän de är vuxna själva.
Anser du att det är fel också? Att jag och min sambo tar ett glas vin till middagen när vi äter med barnen?