CITAT (Azeman @ 04-01-2006, 21:11)
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:13)
Nu var det så att jag var inte emot djurhållning rent principiellt utan mer att jag ser inte hur man skall kunna med att kalla sig djurvän samtidigt som man fängslar och förslavar djur. Tror inte vi skulle klara oss utan våra husdjur även om det ibland i vissa fall kan diskuteras hur djur hålls.
Givetvis skall man inte släppa ut djur i naturen som inte klarar sig där. Läste ni det alla dj--la minkterrorister! Vill man bli av med alla husdjur så ser man till att dom inte kan föröka sig så är det problemet löst på några decennier.
Beträffande rävskabb som nämnts tidigare så orsakas den av ett litet djur. ett kvalster. Det finns flera olika skabbkvalster, rävskabben kan t.ex inte smitta människor.
Jag är djurvän - stor djurvän. Jag förslavar inte mina djur allafall.
Men att jag håller dom instängd ex marsvinen och råttorna, vart ska jag ta göra mig av dom? avliva dom? slänga ut dom? kanske du borde tänka efter lite.
Jag tänker, alltså finns jag. Som nån stor person sa en gång. Om du är ute och går med en hund, har den koppel då? Hoppas det för lösspringande hundar är en pest men samtidigt är den ju förslavad. Skulle du acceptera att behöva ha koppel varje gång du går ut??
Beträffande burdjuren så är det bara att hålla hannar och honor för sig så är problemet löst av sig själv på några år via naturlig avgång.