|
Jag är djurvän. Kan riskera mitt eget liv för dom! Tycker om minsta lilla djur till dom största <-- det är en djurvän!
Dom som säger att dom är djurvänner, och som inte änns sköter om djur riktigt ordentligt, och som hatar något djur, tycker jag inte borde kallas djurvän! fejk är vad det är, fejkade människor. OM man är ´djurvän´ så tycker jag man ska respektera alla slags djur, och inte några enstaka. Och ska tycka mer eller mindre om då alla slags djur.
Om man bara tycker om katter, så då kan man väll säga att man är kattvän också. och inte djurvän. Djur - alla slags djur. Djurvän = vän med alla djur.
så irriterande med sånt folk!
Whiskuchi
31-12-2005, 13:46
Gillar du fästingar också? Och myggor? Jag kallar mig djurvän, jag äter inte kött och använder - i de fall det finns fejkade alternativ - inte skinn. Men fästingar och myggor kan jag inte förmå mig att tycka om
fästingar och andra parasiter är inte djur.....dom är odjur...;-) Myggor är bra för fåglarna, liksom många andra för oss odjur är bra för nån. Men fästingar, dom är bra för sig själva, precis som oss.....
CITAT (Saiai @ 31-12-2005, 14:15) fästingar och andra parasiter är inte djur.....dom är odjur...;-) Myggor är bra för fåglarna, liksom många andra för oss odjur är bra för nån. Men fästingar, dom är bra för sig själva, precis som oss..... Insekter & kryp är djur det med. Allt går i cirkel. och jag skrev att kjag tycker om alla djur med eller mindre och att man borde respektera att dom finns. och det gör jag.
Åkej... jag tycker mer om katter än kackerlackor...
Jonte_rm
31-12-2005, 17:30
Grejjen är ju inte att man ska ha precis varenda art av djur som favorit....Men som djurvän och i alla fall lite furnuftig så ska man kunna se att alla djur finns det något bra med, att alla djur har rätt att leva och att allt går i en cirkel av evolution...Jag tex kallar mig djurvän fast jag inte gillar spindlar, jag vet att dom har sin roll i naturen och därför så förstår jag att även dom får finnas till och har rätt till det, precis som vilken annan art som helst...
Förutom arten Homo sapiens som leker gud... Jag kan stolt säga att jag skäms över att vara människa...Det enda vi gjort med världen är förstörelse..Och nu talar jag om den moderna människan..Jag separerar urfolk som masaier, aborginer, pygmeer m.m mot oss moderna människor..Vi moderna människor..Ja vad gör vi..Vi dödar djur pga okunskap och sedan förstår vi att vi måste rädda arten som vi är på väg att utrota..Hur smart är det?
Se vad vi har gjort med Australien, Afrika, Sydamerika, Amerika, Asien....
CITAT (Jonte_rm @ 31-12-2005, 17:30) Grejjen är ju inte att man ska ha precis varenda art av djur som favorit....Men som djurvän och i alla fall lite furnuftig så ska man kunna se att alla djur finns det något bra med, att alla djur har rätt att leva och att allt går i en cirkel av evolution...Jag tex kallar mig djurvän fast jag inte gillar spindlar, jag vet att dom har sin roll i naturen och därför så förstår jag att även dom får finnas till och har rätt till det, precis som vilken annan art som helst...
Förutom arten Homo sapiens som leker gud... Jag kan stolt säga att jag skäms över att vara människa...Det enda vi gjort med världen är förstörelse..Och nu talar jag om den moderna människan..Jag separerar urfolk som masaier, aborginer, pygmeer m.m mot oss moderna människor..Vi moderna människor..Ja vad gör vi..Vi dödar djur pga okunskap och sedan förstår vi att vi måste rädda arten som vi är på väg att utrota..Hur smart är det?
Se vad vi har gjort med Australien, Afrika, Sydamerika, Amerika, Asien.... en förnuftig människa!! Helt rätt
kristerh
31-12-2005, 17:51
CITAT (Jonte_rm @ 31-12-2005, 17:30) Se vad vi har gjort med Australien, Afrika, Sydamerika, Amerika, Asien.... Har det hänt nåt speciellt i dessa länder som jag missat krister
Jonte_rm
31-12-2005, 17:56
Australien = Införsel av råtta...Råttorna förökade sig och blev för många...Då införde man katter...Som förökade sig och blev för många..En jägare tog in kaniner för att skjuta...Som förökade sig och blev för många.. Stora delar av landet är förstört för att vi vita moderna folk har tagigt in fel arter djur som inte hör hemma där... Vi har tagigt mark av ursprungsbefolkningen...
Guam = Införsel av en baktandsgiftig ormart innebar att mer än hälften av det inhemska fågellivet är borta sen länge och resten är på väg...
Sydamerika = Skogar tas ner utan hänsyn till djurliv eller ursprungsbefolkning, det resulterar i en mängd biverkningar som jag skulle kunna radda upp men inte orkar..
Amerika = okunskap leder till att vi inte kan ta hand om naturen på ett korrekt sätt, tex så annordnas skallerorms roundaps där det går ut på att fånga in så många skallerormar som möjligt och döda..
Ska jag fortsätta?
mvh // Johannes
kristerh
31-12-2005, 18:07
Ta med kina på din lista, om några år kommer de inte kunna dricka vattnet eller föra ett normalt liv pga att de inte bryr sig det minsta om naturen utan dumpar alla gifter rakt ut i naturen dessutom är deras djurhållning hemsk, för att inte säga fruktansvärd. krister
Jonte_rm
31-12-2005, 18:31
Du har nog så rätt så rätt... Tex så planerar dom ju att bygga motorvägar igenom nationalparker där jättepandan lever och på så sätt splittra populationen i 5 delar...Då kommer det bli inavel bland populationerna och om några årtionden är hela arten försörd..
Vem har då gjort de? Jo den moderna människan, med vad vi tror är bra uppfinningar..
mvh // Johannes
Whiskuchi
31-12-2005, 18:52
CITAT (Jonte_rm @ 31-12-2005, 17:30) Men som djurvän och i alla fall lite förnuftig så ska man kunna se att alla djur finns det något bra med, att alla djur har rätt att leva och att allt går i en cirkel av evolution... Vilken roll har fästingen?
Inga från Närke
31-12-2005, 19:51
Fästing är väl inget husdjur byt tråd.
CITAT (Inga från Närke @ 31-12-2005, 19:51) Fästing är väl inget husdjur byt tråd. Tagga ner Inga. Du måste faktiskt inte tillrättavisa alla hela tiden.
Starten på den här tråden har heller inget med djurvänlighet att göra, snarare fanatism, om man inte va´ute efter att reta gallfeber på folk. Insekter hör fasen inte till djuren, om man nu snackar om att va´djurvän. Jag hatar myggor, bromsar, getingar, myror, kackerlackor och fästingar. Jag är alltså ingen djurvän  men jag har öppet hus för skotträdda vovvar i helgen, katterna är som mina små barn, fladdermössen får gärna husera under taken, jag har massa fågelholkar runt alla byggnader. Men ändå är jag ingen djurvän, näe, snacka om fanatism
Jonte_rm
31-12-2005, 20:23
Självklart är du djurvän...Hel ordet djurvän är ju lite svårt o definera...
Jag ser det som att man inte behöver gilla alla djur men ha förståelse för dom och inte använda dom som nått man torterar eller liknande...
mvh // Johannes
zaaritha
31-12-2005, 20:28
Det är skillnad på insekter o fyrbenta varelser! Jag tycker definitivt att fästingar hör hemma på "minussidan". Däremot inte getingar! De är inte alls så "farliga" som folk tydligen tror! Vi har haft otaliga stora getingbon här--men aldrig har de stuckit oss- eller djuren.
Jonte_rm
31-12-2005, 20:35
"Det är skillnad på insekter och fyrbenta varelser"
Hur menar du då ?
Det är klart det är skillnad...Det är skillnad mellan alla arter och släkten och familjer annars skulle vi aldrig kunna systematisera dom..
För ni vet väl att vi människor hör till djursidan..
mvh // Johannes
zaaritha
31-12-2005, 20:40
Jag menar-min åsikt-att jag kan inte tycka om insekter, som jag tycker om katter, hundar,hästar, getter,osv. "Husdjur", är för mej mera viktiga en insekt.
Anki på Öland
01-01-2006, 09:57
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 20:18) Starten på den här tråden har heller inget med djurvänlighet att göra, snarare fanatism, om man inte va´ute efter att reta gallfeber på folk. Insekter hör fasen inte till djuren, om man nu snackar om att va´djurvän. Jag hatar myggor, bromsar, getingar, myror, kackerlackor och fästingar. Jag är alltså ingen djurvän  men jag har öppet hus för skotträdda vovvar i helgen, katterna är som mina små barn, fladdermössen får gärna husera under taken, jag har massa fågelholkar runt alla byggnader. Men ändå är jag ingen djurvän, näe, snacka om fanatism  Min tanke också när jag läste inlägget!! Jag får väl inte heller räkna mig till djurvännerna då - finns både benlösa, 2-benta och 4-benta jag inte tycker om och inte vill ha i huset, eller dess närhet. Anki
CITAT (pejori @ 01-01-2006, 10:24) men vi kanske ska värna om dom också och låta bli att behandla våra hundar, så skabben har det bra och våra hundar plågas  Ja....eller spolmaskar och bandmaskar hos katter.
Zarah P
01-01-2006, 10:58
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 20:18) Starten på den här tråden har heller inget med djurvänlighet att göra, snarare fanatism, om man inte va´ute efter att reta gallfeber på folk. Insekter hör fasen inte till djuren, om man nu snackar om att va´djurvän. Jag hatar myggor, bromsar, getingar, myror, kackerlackor och fästingar. Jag är alltså ingen djurvän  men jag har öppet hus för skotträdda vovvar i helgen, katterna är som mina små barn, fladdermössen får gärna husera under taken, jag har massa fågelholkar runt alla byggnader. Men ändå är jag ingen djurvän, näe, snacka om fanatism  Hmmm... Du kanske är som jag, du? Däggdjurvän? Och så är jag ju fågelvän, och reptilvän och så, också. Groddjur är också ganska trevliga, tycker jag. Insektsvänskapen är det däremot inte så mycket bevänt med... Så nån djurvän blir jag nog aldrig. Lika bra att jag slutar rädda maskar från vägen... Nu har jag ju fått en rejäl tankeställare, så jag ska inte hyckla mer, eller vara falsk, och kalla mig djurvän - för det var ju dumt av mig... Från och med nu ska jag, om någon frågar, inte längre säga att jag är djurvän, utan att jag är däggdjur-och-fågel-och-reptil-och-groddjursvän. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska göra med de insekter jag idag tycker rätt bra om? Hjälper det om jag säger att jag avskyr insekter - eller räcker det om jag fortsätter att ogilla de småkryp som inte gör någon nytta, som fästingar? Ska jag börja tycka illa om ALLA insekter, tro? Det kanske vore bäst - då är det ju mycket lättare för andra att veta vad jag är för typ av människa, kan jag tänka mig. Det är ju för skönt, hur lätt det kan bli, alltsammans, bara man får lov att rangordna människor, och säga att deras åsikt inte är något värd. När jag blir stor ska jag OCKSÅ ha absolut rätt i allting jag uttalar mig om...
Jonte_rm
01-01-2006, 11:39
Är ni så tröga eller gör ni er bara till ?
Det är klart ni kan kalla er djurvänner även om ni inte gillar alla djur i hela världen..Finns väl ingen människa som gör....Jösses..
mvh // Johannes
CITAT (Azeman @ 31-12-2005, 12:31) OM man är ´djurvän´ så tycker jag man ska respektera alla slags djur, och inte några enstaka. Och ska tycka mer eller mindre om då alla slags djur. Mer eller mindre?  I så fall är jag djurvän - för jag tycker mer eller mindre om alla slags djur. Jag tycker mer om hästar t.ex... och grodor och paddor, och myror, och humlor. Och jag tycker mindre om fästingar och likmaskar... Gör jag.
CITAT (Jonte_rm @ 01-01-2006, 11:39) Är ni så tröga eller gör ni er bara till ?
Det är klart ni kan kalla er djurvänner även om ni inte gillar alla djur i hela världen..Finns väl ingen människa som gör....Jösses..
mvh // Johannes dom är tröga tror jag  eller spelar dumma ____ Kan vi inte dra upp löss också?  Ännu lägre stående utav djur. Skabb är sjukdom, precis som pesten, och alla andra sjukdomar. Fästingar respekterar jag att dom finns, för att dom ger mat till andra djur, så som fåglar osv. Men självklart tar jag bort dom om dom finns på något utav mina djur. Allt är i en circel om ni inte förstår det. Lejon äter antilop - Lejon dör och blir till gräs - och antilop äter gräs - lejon äter antilop. Jag säger då det jag. *löjligt*
 Jösses! Små hönor ska inte värpa stora ägg, för då blir dom slappa i röven.
Azeman - Fundera igenom dina argument 23 gånger till....och tänk.
CITAT (Boxer @ 01-01-2006, 14:11) Azeman - Fundera igenom dina argument 23 gånger till....och tänk. Varför skulle jag?
CITAT (Boxer @ 01-01-2006, 14:08)  Jösses! Små hönor ska inte värpa stora ägg, för då blir dom slappa i röven. har ännu inte en slapp röv, vill du titta & känna?
Varför behöver vi människor jämföra djur med varandra Jag är övertygad om att ALLA djur har sin plats i skapelsen!!! Men det är tyvärr just vi människor som stör balansen på våran planet;vi med vårt "fantastiska" intellekt!!! Jag kan absolut skriva under att jag gillar ALLA djur på våran planet men skulle inte för den delen gå och simma med hajar eller krokodiler eller sätta mig i getingboet eller i myrstacken eller krama boaormar eller andra för människor farliga djur men tycker om djuren DET kan jag även fastän jag måste ha ihjäl myggor,möss etc!
CITAT (silos @ 01-01-2006, 14:47) Varför behöver vi människor jämföra djur med varandra Jag är övertygad om att ALLA djur har sin plats i skapelsen!!! Men det är tyvärr just vi människor som stör balansen på våran planet;vi med vårt "fantastiska" intellekt!!! Jag kan absolut skriva under att jag gillar ALLA djur på våran planet men skulle inte för den delen gå och simma med hajar eller krokodiler eller sätta mig i getingboet eller i myrstacken eller krama boaormar eller andra för människor farliga djur men tycker om djuren DET kan jag även fastän jag måste ha ihjäl myggor,möss etc! vad du är härligt klok du silos mitt i prick
Anki på Öland
01-01-2006, 20:24
CITAT (Boxer @ 01-01-2006, 14:08)  Jösses! Små hönor ska inte värpa stora ägg, för då blir dom slappa i röven. Den var mitt i prick du!! Anki
CITAT (Boxer @ 01-01-2006, 14:08)  Jösses! Små hönor ska inte värpa stora ägg, för då blir dom slappa i röven.
Gossen Ruda
02-01-2006, 21:10
Ibland slår det över när en "djurvän" gillar djur mer än människor. Tycker det är lite hyckleri när dessa djurvänner håller sig med husdjur. Inga djur är skapta för att bo i burar eller gå i koppel. Att det sen funkar hjälpligt beror mycket på att människan avlat fram djur som accepterar detta men huruvida det förfarandet är etiskt riktigt kan diskuteras. Även om djuren de facto har det bättre i buren än ute i det fria.
...fluga irriterar människa, människa slår ihjäl fluga, fluga blir gräs,kossa äter gräs, kossa blir stek, människa äter stek som blir skit, fluga äter skit och irriterar människa... ..livets cirkel ja... ...även människor ingår där..
CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2006, 21:10) Ibland slår det över när en "djurvän" gillar djur mer än människor. Tänker på hon tjejen som (om t.ex. brand-situation uppkom) skulle rädda grannens hund i stället för grannens barn.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2006, 21:10) Ibland slår det över när en "djurvän" gillar djur mer än människor. Tycker det är lite hyckleri när dessa djurvänner håller sig med husdjur. Inga djur är skapta för att bo i burar eller gå i koppel. Att det sen funkar hjälpligt beror mycket på att människan avlat fram djur som accepterar detta men huruvida det förfarandet är etiskt riktigt kan diskuteras. Även om djuren de facto har det bättre i buren än ute i det fria. Precis min tanke också!!!! Att hålla husdjur är ju faktiskt egentligen en ytterst egoistisk handling..... Det innebär INTE att jag inte tycker det är OK att hålla husdjur, det är jättemysigt!!! Däremot ska man inte slå sig för bröstet med sitt djurvänneri om man sedan håller djur i burar för att det är gulligt..... Tycker Stina (icke-fanatisk djurvän)
Gossen Ruda
03-01-2006, 10:27
Skall kanske påpeka att jag menade just det som Stina skriver om ovan. Jag är absolut inte emot husdjurshållning i allmänhet men vissa begränsningar i vad kan kalla sig uppstår. Husdjursvän?
Jonte_rm
03-01-2006, 10:32
Flugor äter inte skit, dom lägger ägg i skit...
Varför inte gilla andra arter djur mer än arten människan? Det är väl inget konstigt med det.. Säg att man gillar Reptiler mer än insekter...Det är ju samma sak som att man gillar klövdjur mer än människor, om man nu gör det..
Jag gillar vissa djur mer än andra. .. och vissa människor mer än andra...
CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2006, 21:10) Ibland slår det över när en "djurvän" gillar djur mer än människor. Tycker det är lite hyckleri när dessa djurvänner håller sig med husdjur. Inga djur är skapta för att bo i burar eller gå i koppel. Att det sen funkar hjälpligt beror mycket på att människan avlat fram djur som accepterar detta men huruvida det förfarandet är etiskt riktigt kan diskuteras. Även om djuren de facto har det bättre i buren än ute i det fria. Varför får man inte gilla djur mera än människor? Nej , inget djur är skapta för att bo i bur. Men nu är det så att dom är tama, och kan inte leva i det vilda. varför inte göra det bästa utav situationen`
CITAT (Tesa @ 02-01-2006, 23:58) ...fluga irriterar människa, människa slår ihjäl fluga, fluga blir gräs,kossa äter gräs, kossa blir stek, människa äter stek som blir skit, fluga äter skit och irriterar människa... ..livets cirkel ja... ...även människor ingår där.. Kanske läsa på lite mera? Flugor brukar lägga ägg i skiten. Dyngbagen tex bygger bon i dyngan. Vi människor hör inte till i den circeln, tack vare oss som allt har typ förstörds.
peterinas
04-01-2006, 17:39
CITAT (pejori @ 01-01-2006, 10:24) rävskabb är väl inget djur ? är väl räven som är djuren o skabben en sjukdom ? många tycker nog om räven spec att titta på  tycker dom är fina och en överlevare
CITAT (Berith @ 03-01-2006, 07:11) CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2006, 21:10) Ibland slår det över när en "djurvän" gillar djur mer än människor. Tänker på hon tjejen som (om t.ex. brand-situation uppkom) skulle rädda grannens hund i stället för grannens barn. Sånna dära frågor är det dummaste man kan ställa. Och fjantigaste. Flera ggr sånna brukar jag få. På plats och i kris situationen vet man aldrig vem man ska rädda först. OM du har två barn, tvillingar tex, som är småa, vem ska du rädda först? Men som ditt svar skulle jag nog troligen rädda hunden.
CITAT (Jonte_rm @ 03-01-2006, 10:32) Flugor äter inte skit, dom lägger ägg i skit...
Varför inte gilla andra arter djur mer än arten människan? Det är väl inget konstigt med det.. Säg att man gillar Reptiler mer än insekter...Det är ju samma sak som att man gillar klövdjur mer än människor, om man nu gör det.. tackar ^_^
CITAT (stina @ 03-01-2006, 08:47) CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2006, 21:10) Ibland slår det över när en "djurvän" gillar djur mer än människor. Tycker det är lite hyckleri när dessa djurvänner håller sig med husdjur. Inga djur är skapta för att bo i burar eller gå i koppel. Att det sen funkar hjälpligt beror mycket på att människan avlat fram djur som accepterar detta men huruvida det förfarandet är etiskt riktigt kan diskuteras. Även om djuren de facto har det bättre i buren än ute i det fria. Precis min tanke också!!!! Att hålla husdjur är ju faktiskt egentligen en ytterst egoistisk handling..... Det innebär INTE att jag inte tycker det är OK att hålla husdjur, det är jättemysigt!!! Däremot ska man inte slå sig för bröstet med sitt djurvänneri om man sedan håller djur i burar för att det är gulligt..... Tycker Stina (icke-fanatisk djurvän) Jag håller inte djur för att det är gulligt. Fast å andra sidan, visst är det gulligt. Men då vi redan även är omplaceringshem så tar vi emot hemlösa djur. Djur som är numera tama kan inte leva i det vilda. Ska dom då gå till en plågsam död i det vilda?
peterinas
04-01-2006, 17:44
CITAT (stina @ 03-01-2006, 08:47) CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2006, 21:10) Ibland slår det över när en "djurvän" gillar djur mer än människor. Tycker det är lite hyckleri när dessa djurvänner håller sig med husdjur. Inga djur är skapta för att bo i burar eller gå i koppel. Att det sen funkar hjälpligt beror mycket på att människan avlat fram djur som accepterar detta men huruvida det förfarandet är etiskt riktigt kan diskuteras. Även om djuren de facto har det bättre i buren än ute i det fria. Precis min tanke också!!!! Att hålla husdjur är ju faktiskt egentligen en ytterst egoistisk handling..... Det innebär INTE att jag inte tycker det är OK att hålla husdjur, det är jättemysigt!!! Däremot ska man inte slå sig för bröstet med sitt djurvänneri om man sedan håller djur i burar för att det är gulligt..... Tycker Stina (icke-fanatisk djurvän) nja finns djur som är uppväxta i bur o vet inge annat . släpp ut ett marsvin i naturen i sverige så är den nog död efter nån dags plåga . dom är födda i burar i sverige och vet nog inge annat . marsvinen härstammar ju från Anderna i Sydamerika . ocj skulle aldrig klara vårat klimat . dom har svårt att klarar sig under 15 grader och i för fuktigt gräs . så man är nog mer djurvän om man håller dessa djur i bur än släpper dom fria och dom garanterat dör en plågsam död så lite dubbelmoral från människan . ( håller man djur i bur är det plågeri och släpper man ut djur i det fria är man djurplågare)
CITAT (Azeman @ 04-01-2006, 17:40) CITAT (Berith @ 03-01-2006, 07:11) CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2006, 21:10) Ibland slår det över när en "djurvän" gillar djur mer än människor. Tänker på hon tjejen som (om t.ex. brand-situation uppkom) skulle rädda grannens hund i stället för grannens barn. Sånna dära frågor är det dummaste man kan ställa. Och fjantigaste. Flera ggr sånna brukar jag få. På plats och i kris situationen vet man aldrig vem man ska rädda först. OM du har två barn, tvillingar tex, som är småa, vem ska du rädda först? Men som ditt svar skulle jag nog troligen rädda hunden. Det där var inte min fråga och heller inte mitt svar. Var tvungen att leta rätt på inlägget som jag "hänvisade" till - där står inget om "grannens hund" eller "grannens barn" - bara egna hunden och okänt barn. Ber om ursäkt.
CITAT (peterinas @ 04-01-2006, 17:44) CITAT (stina @ 03-01-2006, 08:47) CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2006, 21:10) Ibland slår det över när en "djurvän" gillar djur mer än människor. Tycker det är lite hyckleri när dessa djurvänner håller sig med husdjur. Inga djur är skapta för att bo i burar eller gå i koppel. Att det sen funkar hjälpligt beror mycket på att människan avlat fram djur som accepterar detta men huruvida det förfarandet är etiskt riktigt kan diskuteras. Även om djuren de facto har det bättre i buren än ute i det fria. Precis min tanke också!!!! Att hålla husdjur är ju faktiskt egentligen en ytterst egoistisk handling..... Det innebär INTE att jag inte tycker det är OK att hålla husdjur, det är jättemysigt!!! Däremot ska man inte slå sig för bröstet med sitt djurvänneri om man sedan håller djur i burar för att det är gulligt..... Tycker Stina (icke-fanatisk djurvän) nja finns djur som är uppväxta i bur o vet inge annat . släpp ut ett marsvin i naturen i sverige så är den nog död efter nån dags plåga . dom är födda i burar i sverige och vet nog inge annat . marsvinen härstammar ju från Anderna i Sydamerika . ocj skulle aldrig klara vårat klimat . dom har svårt att klarar sig under 15 grader och i för fuktigt gräs . så man är nog mer djurvän om man håller dessa djur i bur än släpper dom fria och dom garanterat dör en plågsam död så lite dubbelmoral från människan . ( håller man djur i bur är det plågeri och släpper man ut djur i det fria är man djurplågare) Håller med! Stina (fortfarande icke-fanatisk)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|