Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Glansmålla, botanikerna kommer att lyncha mig!
          Tant Ester
          Inlägg 05-06-2003, 12:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 1 470

Hej igen!
          I min finfina "ärvda" trädgård växte förra året två stora exemplar av glansmålla! Botaniker av diverse slag vallfärdade till vår trädgård för att se den växt som, berättade de, annars bara förekom sporadiskt på soptippar... Jag får väl erkänna att jag inte helt och fullt delade deras förtjusning, men ändå... Det var liksom charmigt när hänförda skaror ramlade in över stenmuren och vördnadsfullt frågade om de fick lov att fotografera eller till och med ta ett blad.

Iallafall, i år hade båda glansmållorna gått ur tiden. Förmodligen är dom väl ettåriga? Nu bävar jag för när botanikerna kommer på sitt årliga besök och ser att jag inte har lyckats spara en enda glansmålla! Ändå lät jag dem fröa av sig i höstas (mållorna alltså) och har sparat en massa måll-liknande växter i landet. Men alla ser ju ut som svinmålla? Är det någon som vet hur glansmållan ser ut som ung? Innan den blir en stor vedartad buske?

Ester, orolig för att ha förstört sommarnöjet för de i florans värld mer bevandrade unsure.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kristina zon 3
          Inlägg 06-06-2003, 10:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 1 025

Har ingen direkt åsokt om att det är fel på svinmålla, har nog aldrig sett en sådan. Det var mer en reflektion över namnet. Det låter inte vackert/gott. Ska försöka hitta någon plats i helgen till mina praktmållor. Ska blir spännande att se om de blir 2 m.

Kristina

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon