När jag var på en kurs som handlade om alkohol och drogberoende för inte så länge sen fick jag lära mig något i stil med följande.
När man dricker så mycket att man blir påverkad av det (hjärnans funktion trubbas) jobbar kroppen emot - kroppen/hjärnan vill inte tappa kontrollen och höjer därför toleransnivån.
Det gör att man kan dricka lite mer innan man trubbas av - man hinner dricka lite mer innan det märks och sen höjer kroppen toleransnivån igen.
Så fortsätter det så här till en viss nivå, då toleransen sjunker igen. Man blir påverkad av bara lite alkohol. Då har man kommit ganska långt in i ett beroende.
Sen kan man ju se det så här också. Man kan bli kemiskt beroende av alkohol (kroppen blir beroende), men man kan ju också skapa ett beroende av själva situationen/en ovana. Anledningen till att jag kallar det för
ovana och inte vana är att alkohol ÄR förknippat med stora risker. OM det är ovanan att ta ett eller ett par glas vin för att slappna av och lyxa till det skulle jag utan tvekan rekommendera att du hittar något annat att lyxa till det med istället. Ett SVIIIIINDYYYYYRT SUUUUUPERGOTT te t.ex.

Tillbaka till det där med att alkohol är förknippat med risker... en annan risk med
ovanan verkar vara att din sambo misstycker. Och precis som någon klok person skrivit tidigare. Är det värt det? Kan du inte unna dig något som inte är lika riskfyllt...?