Sidor: 1, 2, 3
boss t
Jag ÄLSKAR att ta ett eller två glas vin när kvällen kommer och man har klarat av dagens sysslor. Men min sambo hatar det, han klagar mest på lukten, men menar också att jag blir beroende. Jag har bevisat att jag inte är beroende genom att utan problem låta bli att dricka nåt vin på över en vecka, men han klagar iallafall. Kallar mig suput o hotar att hälla ut mitt vin m m, det känns inte kul och gör att jag njuter mitt glas med dåligt samvete.
Vi har diskuterat detta flera gånger men han är helt oförstående om hur man kan njuta vin och menar på att det bara är alkoholen jag är ute efter. Det är svårt att försvara när man innerst inne vet att alkohol ÄR farligt, men alkoholfritt vin är inte samma njutning, det är lite avslappningen av alkoholen med som är njutningen tror jag.
Jag tycker att jag som vuxen kvinna har rätt att njuta mitt vin utan att känna hans sura min bakom ryggen.
Eller ska jag avstå min njutning för husfrid?
yenny
Om min sambo skulle dricka ett till två glas vin om dagen så skulle jag nog också bli orolig för att han skulle bli beroende.
Det är nog väldigt nära att bli beroende då (speciellt då du skriver att du ÄLSKAR ditt vin)
Så jag förstår din sambos oro.
Hired-Gun
Om du dricker ett par glas om dagen,då kan jag förstå att din sambo är orolig...
andersen
CITAT (boss t @ 07-01-2006, 20:58)
Jag ÄLSKAR att ta ett eller två glas vin när kvällen kommer och man har klarat av dagens sysslor. Men min sambo hatar det, han klagar mest på lukten, men menar också att jag blir beroende. Jag har bevisat att jag inte är beroende genom att utan problem låta bli att dricka nåt vin på över en vecka, men han klagar iallafall. Kallar mig suput o hotar att hälla ut mitt vin m m, det känns inte kul och gör att jag njuter mitt glas med dåligt samvete.
Vi har diskuterat detta flera gånger men han är helt oförstående om hur man kan njuta vin och menar på att det bara är alkoholen jag är ute efter. Det är svårt att försvara när man innerst inne vet att alkohol ÄR farligt, men alkoholfritt vin är inte samma njutning, det är lite avslappningen av alkoholen med som är njutningen tror jag.
Jag tycker att jag som vuxen kvinna har rätt att njuta mitt vin utan att känna hans sura min bakom ryggen.
Eller ska jag avstå min njutning för husfrid?

Är inte det att ha alkoholproblem? om man dricker ett par glasvin om dagen och är kvinna så är det inte bra, tycker att du bör lyssna på din sambo.
netaave
Dricker du varje dag, även små kvantiteter är du snart beroende.
Lägg av det, innan du står själv.
*Felix matte*
Testat med ett par glas saft istället? Mycket nyttigare. smile.gif
yenny
Den här kanske inte är så dum att testa:
alkoholprofilen Test
Hannele
Älkohol, öl eller vin, varje kväll är inte ens bra för lever, bukspottkörtel, mage...
Vill du ha något avslappnande, välj något hälsosamt te istället.
Betty
Jag har bevisat att jag inte är beroende genom att utan problem låta bli att dricka nåt vin på över en vecka, men han klagar iallafall.

Tycker att en dryg vecka låter lite i underkant som bevis... Visa att du klarar en månad, eller flera!

det är lite avslappningen av alkoholen med som är njutningen tror jag.

Det är just den effekten som är beroendeframkallande...

Jag säger som Hannele, prova något avslappnande te i stället.
Castea
CITAT (yenny @ 07-01-2006, 21:07)
Om min sambo skulle dricka ett till två glas vin om dagen så skulle jag nog också bli orolig för att han skulle bli beroende.
Det är nog väldigt nära att bli beroende då (speciellt då du skriver att du ÄLSKAR ditt vin)
Så jag förstår din sambos oro.

Instämmer. Min f d sambo drack varje kväll en period, just för avslappningens skull och för att belöna sig för att ha klarat av dagens sysslor. Jag var djupt orolig för ett beroende. Att min åsikt att han drack för ofta var känslig och provocerande för honom märktes för han blev väldigt förbannad på min oro, försvarade sitt drickande och hämnades mitt ifrågasättande genom att säga väldigt personligt kränkande saker till mig.
Latmask
Jag hörde en liknande fråga tas upp av en "expert" en gång. Och svaret frågeställaren fick var ungefär att: alkoholen orsakar uppenbarligen problem i ditt förhållande. Är alkoholen viktigare än att få din partner att må bra? För i så fall har du ett alkoholproblem. Kan det ha varit dr Phil eller något?

Ett eller två glas vin som du säger att du kan kontrollera kanske inte är ett problem, det vet bara ni. Men är de glasen värda mer än att ha ett harmoniskt förhållande? Är de värda att bråka om? Och hur mycket är du villig att kompromissa?
Gossen Ruda
Avslappande the är också beroendeframkallande fast några större skadeverkningar som hos alkoholen finns nog inte.
Reserv
Tycker det känns svårt att veta om skribenten driver med en eller inte. Hon svarar juh i princip på sin egen fråga med mycket bra svar dessutom. Ja, alkoholen är skadlig, allrahelst som den tas regelbundet och inte gärna byts ut mot nåt alkoholfritt istället. Andedräkten hos dom som pimplat (oavsett om det nu är vin eller om det är nåt annat alkolrelaterat) är nästan att jämföra med en rökares, det vill säga mindre angenäm för den som själv inte utsatt sig för lasten. Håller väl inte med Andersen direkt, spelar väl ingen roll vilket kön den som dricker vinet har, problem är det juh oavsett. Om första inlägget är seriöst skrivet så håller jag med din make/sambo, sluta dricka vinet varje dag, ta gärna ett glas till maten på t.ex. lördan eller söndan tillsammans med din make/sambo. Och är det nu så att han inte dricker alls så finns det annat man kan dricka till maten, men alkoholen ska juh inte behöva va´ett problem i ett förhållande.
andersen
Jo Reserv det spelar stor roll vilket kön vi har om det finns alkoholproblem kvinnor är mera känslig för alkohol. En bra länk...kvinnor och alkohol
Betty
CITAT (Reserv @ 07-01-2006, 22:38)
Håller väl inte med Andersen direkt, spelar väl ingen roll vilket kön den som dricker vinet har, problem är det juh oavsett.

Är inte helt säker men jag tror att Andersen syftade på att kvinnor i regel fortare blir beroende av alkohol än vad män blir. unsure.gif

Ooops, missade ditt inlägg Andersen...
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 07-01-2006, 22:48)
Jo Reserv det spelar stor roll vilket kön vi har om det finns alkoholproblem kvinnor är mera känslig för alkohol. En bra länk...kvinnor och alkohol

Jamen där står ju att var femte alkoholist är kvinna... de fyra före måste ju vara män eller hur?

Om vi då säger att alkoholisterna består av 4.000 män och 1.000 kvinnor...
hur blir det då?

Är kvinnorna i majoritet eller? är det helt enkelt så att männen anses ha större rätt" att intaga alkohol regelbundet?
Betty
Ur texten:
Kvinnor tål ungefär 25 procent mindre sprit än män.

Våra kroppar innehåller mer fett och mindre vatten än männens, vilket gör att koncentrationen av alkohol blir högre i blodet, eftersom alkoholen späds ut i vattnet.

Forskarna har också upptäckt att omsättningen av alkohol är olika mellan könen. I en studie har man funnit att kvinnor förbränner en mindre andel alkohol i magsäcken än män, vilket i sin tur innebär att kroppens övriga organ utsätts för en högre alkoholkoncentration. I en annan studie såg man att kvinnor får en högre koncentration av det giftiga ämnet acetaldehyd när alkoholen bryts ned. Acetaldehyd kan orsaka en del obehagligheter som kraftig rodnad, andnöd, huvudvärk och illamående.
Magdis
Att dricka vin varje dag är absolut för ofta. Du ser naturligtvis inte det som ett problem, förnekelse in i det sista är ju väldigt typiskt för en alkoholist. Din sambo är orolig med rätta tycker jag. Tydligen upplever han det som jobbigt och det tycker jag du ska ta på allvar. I ett förhållande måste man både ge och ta. Även om du inte upplever dig som beroende av akoholen så är det inte bra att dricka varje dag och snart kanske du är totalt beroende om du inte ser upp.
zaaritha
Det är väl så att män antas tåla sprit bättre än kvinnor!
Men--det är nog individuellt.
andersen
CITAT (Felix matte @ 07-01-2006, 22:54)
CITAT (andersen @ 07-01-2006, 22:48)

Jamen där står ju att var femte alkoholist är kvinna... de fyra före måste ju vara män eller hur?

Om vi då säger att alkoholisterna består av 4.000 män och 1.000 kvinnor...
hur blir det då?

Är kvinnorna i majoritet eller? är det helt enkelt så att männen anses ha större rätt" att intaga alkohol regelbundet?

Ja det är väll bara att titta på parkbänkarna... det står åxå så här..."Men även om kvinnor dricker oftare och mer än för några decennier sedan dricker de fortfarande i mindre mängder än männen, knappt hälften av vad männen gör. Livskonsumtionen för en kvinna är fortfarande ganska blygsam, under 15 centiliter starksprit i veckan, vilket motsvarar 60 cl vin, det vill säga drygt en halv flaska vin. Men det är utslaget på alla kvinnor".
Reserv
Av hela min bekantskapskrets så är endast en kvinna alkoholberoende, men däremot många av mina manliga vänner, dom tar sig en drink på kvällarna för att koppla av efter en stressig dag på arbetet. Det är mycket möjligt att kvinnor lättare faller in i ett beroende, men däremot så verkar dom på nåt sätt smartare än oss, dom slutar innan dom fastnat.
Betty
CITAT (zaaritha @ 07-01-2006, 22:57)

Våra kroppar innehåller mer fett och mindre vatten än männens, vilket gör att koncentrationen av alkohol blir högre i blodet, eftersom alkoholen späds ut i vattnet.
andersen
I mitt arbete så händer det att jag arbetar med sådana problem..det är mycket svårare att hjälpa en kvinna till behandlingshem, för att det är inte bara problem med alkohol många gånger är det problem med killar som spöar dom, det är mycke svårare för en kvinna med missbruksproblem en vad det är för mannen.
*Felix matte*
Att kvinnor tål mindre alkohol än männen... det må vara sant.
Men... om fyra av fem alkoholister är män... Varför då fokusera just på kvinnor?

Där tror jag det största problemet ligger... i vår strävan efter jämlikhet och jämlikt bemötande.
Männen tillåts supa och slåss och allmänt bete sig som svin ...ibland...medans kvinnor förväntas vara små änglar.

Öht så borde fler förstå vad skada alkoholen kan åsamka... jag vet... har ju brorsa som är alkoholist.
Reserv
Andersen, i mitt arbete så händer det inte bara att jag arbetar med såna problem, det är mitt arbete till 100%. Tjejer som är blandmissbrukare, utan bostad som fastnar i beroendeställning hos grabbar/karlar som utnyttjar dom sexuellt och dänger skiten ur dom mellan varven. Så i just den här frågan så vet jag precis vad du menar, men anser i alla fall inte att det finns fler alkoholiserade kvinnor än män.
andersen
Reserv vi är helt överens, det är väll ingen som säjer att det finns flera alkolister bland kvinnor utan vad jag menar är att det är lättare för en kvinna att bli alkolist bara för att kvinnor är biologiskt olika än vad vi män är.

Ps önskar alla en godnatt går och lägger mej nu.
Farbror Blå
Jag tror inte vi behöver ägna oss åt någon slags statistik över alkoholism eller alkoholskador.
Alla hittills verkar ju ha varit överens om att två glas/kväll är för mycket.

två glas vin blir ungefär 3 dl ( 0,3 l)

vin har kanske 11 % alkoholhalt vilket skulle ge att dom glasen ger ca 3 cl ren alkohol. Blir inte det multiplicerat med årets dagar 12 liter??

Nån som är bra på matte? unsure.gif
Castea
Jag har hört av både en läkare och en socionom att en 6-pack folköl är lika mycket som 6 snapsar.

Är detta sant anser/tror ni?
netaave
CITAT (Betty @ 07-01-2006, 22:59)

Det är därför vi ska vara smarta nog att dricka lika mycket vatten som alkohol.
Betty
CITAT (netaave @ 07-01-2006, 23:49)
CITAT (Betty @ 07-01-2006, 22:59)

Det är därför vi ska vara smarta nog att dricka lika mycket vatten som alkohol.

Precis! Jag dricker alltid ett normalstort glas vatten till varje glas vin - minst! Tror det blir nästan dubbelt så mycket vatten som vin. smile.gif
Hired-Gun
CITAT (Castea @ 07-01-2006, 23:32)
Jag har hört av både en läkare och en socionom att en 6-pack folköl är lika mycket som 6 snapsar.

Är detta sant anser/tror ni?

Vad jag hört är att en halvliters folköl 3,2% innehåller ca:4cl alkohol,så 6 st folköl x 4cl=24cl nästan en kvarting
Betty
CITAT (Hired-Gun @ 08-01-2006, 00:00)
Vad jag hört är att en halvliters folköl 3,2% innehåller ca:4cl alkohol,så 6 st folköl x 4cl=24cl nästan en kvarting

Jag har bara sett folköl med 2,8 och 3,5 % alkoholhalt på affärerna... unsure.gif

Men jag har liiite svårt att tänka mig att en 6-pack folköl skulle innehålla lika mycket alkohol som en kvarting, kan det verkligen stämma? unsure.gif
Hired-Gun
Sorry det skulle vara 3,5
cic
När jag tog körkort (mindre än en månad sen..) fick jag lära mig att det är 2 cl "sprit" i en lättöl. Intressant. Man får i sig mer alkohol än man tror när man "bara" dricker en cider/folköl.
Castea
Intressant att ni verkar hålla med det där. Mitt ex "vägrade" att tro på det, troligtvis som försvar för sitt täta alkoholbruk.
Castea
CITAT (cic @ 08-01-2006, 00:59)
När jag tog körkort (mindre än en månad sen..) fick jag lära mig att det är 2 cl "sprit" i en lättöl. Intressant. Man får i sig mer alkohol än man tror när man "bara" dricker en cider/folköl.

Det tror jag också. Och själv är jag så lättpåverkad att jag känner mig tillräckligt berusad på en enda folköl/folkcider. Jag är billig i drift, med andra ord. wink.gif
habanero
Det är ju ganska enkel matematik att räkna fram.

50 cl 2.8% folköl innehåller 50*0,028 cl. = 1,4 cl. ren (100% alkohol)
50 cl 3.5% = 1,75 cl 100% alkohol

6st burkar, (3liter) 2,8% folköl = 6*1,4 cl = 8,4 cl (100% alkohol)
6st burkar, (3liter) 3,5% folköl = 6*1,75 cl = 10,5 cl (100% alkohol)

6cl 40% sprit = 6*0,40 = 2,4 cl 100% alkohol
37,5cl 40% sprit = 37,5*0,40 = 15 cl 100% alkohol

Mycket matte här, men det visar att 6 burkar 3,5% folköl innehåller ungefär lika mycket alkohol som 25 cl. 40% snaps.

Hälsningar
Mats
Farbror Blå

Oj Habanero, skönt att det finns nån med lite mattekunskaper, trodde jag hade helt fel.

men visst e det lite skrämmande att tänka sej?
Jag menar att man ( inte jag)kan dricka några folköl och få i sej lika mycket sprit som efter två nubbar?

Bra att det allra flesta här är överens om att inte dricka och köra=)
Inga från Närke
Visst har man rätt att njuta av vin men i måttliga mängder. Gubben och jag brukar ta några glas på lördagkvällen och äta något gott till. Vi förbrukar inte mer än en flaska för oss 2. Men det är inte heller varje lördag så här på vintern, blir lite oftare när grillsäsongen börjar.
Då kallar jag det för att njuta. Tar man varje kväll är det inte njuta utan endast för avslappningens skull och då är man ute på farliga vägar. Det håller jag helt med din sambo om.

TÄNK OM innan det är för sent.
Ingrid på Västkusten
Vi har diskuterat detta flera gånger men han är helt oförstående om hur man kan njuta vin o

Well, jag är la den enda som inte tycker detta är någon alkoholkonsumtion att harmas över. Två glas! Det är ju så att många i Sverige dricker inge i veckorna åsså drar man igång på fredag kväll/ helgen med större mängder. Det är betydligt mera skadligt om vi nu skall tala skador här. Och de forskare som citeras som talar skador av snå mängder alkoholså finns det minst lika många undersökningar som säger motsatt.

Men det är en annen sak med husfriden. Jag tror inte hur mkt Du än förklarar för hälften att det blir bättre där. Fast vet Du varför han är så avigt inställd? Barndomsupplevelser eller är han kontrollerande? Annat? Det är nog så att han har en del att skärskåda.

Hälsar ingrid
Farbror Blå
Nej Ingrid du har faktiskt fel.
Det är bevisat att det (trots att det låter helt fel) är skadligare att dricka lite varje dag än att dricka sej ordentligt full på helgerna.

man kan naturligtvis diskutera om det skulle vara bättre med helgsupande, men levern tar mer stryk av att dricka ofta (även måttligt)
I såna här diskussioner brukar man ibland hänvisa till Frankrike och andra varmare länder där man konsumerar mycket vin och "aldrig" har några problem.
Dessa länder har dock MYCKET högre procent av alkoholskador också.

Om du läste våra exempel i spalten tidigare ser du att två glas vin varje dag är 12 liter ren sprit.
Den mängden är också, på de allra flesta, rusframkallande.
pisanggoreng
Apoteket har räknat på procenten. När de skriver "sprit" menar de dock 40%-ig sådan.
Biggan_
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-01-2006, 12:04)
Vi har diskuterat detta flera gånger men han är helt oförstående om hur man kan njuta vin o

Well, jag är la den enda som inte tycker detta är någon alkoholkonsumtion att harmas över. Två glas! Det är ju så att många i Sverige dricker inge i veckorna åsså drar man igång på fredag kväll/ helgen med större mängder. Det är betydligt mera skadligt om vi nu skall tala skador här. Och de forskare som citeras som talar skador av snå mängder alkoholså finns det minst lika många undersökningar som säger motsatt.

Men det är en annen sak med husfriden. Jag tror inte hur mkt Du än förklarar för hälften att det blir bättre där. Fast vet Du varför han är så avigt inställd? Barndomsupplevelser eller är han kontrollerande? Annat? Det är nog så att han har en del att skärskåda.

Hälsar ingrid

Fast visst tycker jag det mera låter som ett behov med sprit varje dag, och i synnerhet om man tar det för avslappningens skull.
Tror du kommer att få svårare och svårare att "bevisa" att du inte har ett beroende, så sluta med dagliga ransoner medans tid är, mest för din egen skull men också för att inte förstöra ditt förhållande med sambon. Jag har varit gift med en alkoholist, så jag vet vad jag talar om. De där ett eller två harmlösa glasen vin tenderar att öka i antal när man behöver mer för avslappningens skull.
Ingrid på Västkusten
Ja jag visste det skulle hända :-)

Den här länken är ganska så skojig, scrolla ner till 'vetenskapliga' rön.
Reserv
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-01-2006, 12:45)
Ja jag visste det skulle hända :-)

Den här länken är ganska så skojig, scrolla ner till 'vetenskapliga' rön.

Det hade vart ganska bra om dom även specifiserat hur mycket "små mängder va wink.gif
Betty
CITAT (habanero @ 08-01-2006, 11:11)
Det är ju ganska enkel matematik att räkna fram.

50 cl 2.8% folköl innehåller 50*0,028 cl. = 1,4 cl. ren (100% alkohol)
50 cl 3.5% = 1,75 cl 100% alkohol

6st burkar, (3liter) 2,8% folköl = 6*1,4 cl = 8,4 cl (100% alkohol)
6st burkar, (3liter) 3,5% folköl = 6*1,75 cl = 10,5 cl (100% alkohol)

6cl 40% sprit = 6*0,40 = 2,4 cl 100% alkohol
37,5cl 40% sprit = 37,5*0,40 = 15 cl 100% alkohol

Mycket matte här, men det visar att 6 burkar 3,5% folköl innehåller ungefär lika mycket alkohol som 25 cl. 40% snaps.

Hälsningar
Mats

Ja där fick man sig verkligen en tankeställare! Trodde inte att det var så stor mängd alkohol i vanlig folköl. Men när man tittar på din jämförelse med 40%-ig sprit blir man ju nästan lite chockad. huh.gif
Ingrid på Västkusten
Ja fast 'små mängder' var inte dte jag var ute efer utan hur mkt 'åsikterna' ändrar sig. Oavsett vad - fett socker alkohol mm det ÄR 'kul' :-) även om jag inte minns att man blev 'fet' av socker på sjuttiotalet, hade för mig dte var fett man blev fet av då ;-) och det är nu vi blir feta av sockret.

Jag ahr ju träffat på 'samma' resonemang om smör kontra olja. Undersökningar visar ju att fasta fetter ju är 'farliga' mmmm jämfört med 'snälla' fetter såsom olivolja.

I Amerkat är det nyligen gjord en stor udnersökning om hur det påverkar livslängden. De kom fram till att det farliga fettet av de fasta är margariner och margarinderivat medans att smör ju är fast och innehåller mer av det som anses skadligt hade en mkt liten påverkan på den genomsnittliga livslängden - man pratade om förkortning av livslängden med veckor medans den stora boven ju är margariner mm tillverkade fetter (reaktorfetetr - hydrogeniserat). OBS - det är alltså genomsnittlig livslängd det talades om.

Intressant.

Iofs hamnade jag nu lite vid sidan av. Hoppas det löser sig för trådförfattarinnan på ett bra sätt.

Hälsar Ingrid
wolkenkrabber
Jag personligen anser att alkohol skall vara något specillt, för speciellt tillfällen helger.

Man kan se det lite som julmaten, vi äter bara julmat till jul och vi njuter, skullem an få julmat varje dag skulle man inte njuta av den. Intar man någonting sällan så bli njutningen upphöjd...
Betty
CITAT (wolkenkrabber @ 08-01-2006, 13:11)
Jag personligen anser att alkohol skall vara något specillt, för speciellt tillfällen helger.

Man kan se det lite som julmaten, vi äter bara julmat till jul och vi njuter, skullem an få julmat varje dag skulle man inte njuta av den. Intar man någonting sällan så bli njutningen upphöjd...

Så sant! Du är klok du... smile.gif
Ingrid på Västkusten
Tänkte vara lite tankeväckande till här;

Om trådförfattarinnan hade sagt - ja varje kväll för att slappna av efter jobbet röker jag några cigaretter.
Hade vi reagerat lika mycket då? Iofs vi är mera medvetna om allt som är farligt numera. Och jag skulel misstänka att behovet att slappna av hemmavid är större än nånsin.

Funderar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon