CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2006, 15:09)
Jag skulle blivit vansinnig! Om man tänker efter lite så säger det sig självt att ungdomarna inte kommer att dricka mindre ute på stan för att man bjuder dem på alkohol i hemmet. Snarare upptäcker de ju de "behagliga" effekterna med det och vill ha mer, och så ser de till att skaffa det och ger sig iväg på nån rolig fest på stan. Ju längre man väntar med alkoholdebuten desto mindre risk att fastna i ett beroende. Jag vill alltså påstå att vartenda år man kan hålla sitt barn borta från alkohol, är värdefullt. Man kan ju inte bara kapitulera och tänka att "jamen de kommer ändå att dricka så det spelar ingen roll"!
Jag håller med dig.
Man kan lika lite kapitulera inför den här frågan som inför tobaksfrågan.
För om ungdomarna VILL ha tag i alkohol eller tobak så KOMMER de att få tag på det. Det finns alltid sådana som är villiga att köpa ut åt minderåriga.
De vuxna runt omkring ungdomen måste åtminstone FÖRSÖKA få honom eller henne att låta bli så länge som möjligt. Man kan ju inte bara skita i alltihopa.
Om en ungdom inte börjat röka när de fyller 18 är risken att de börjar mycket liten enligt En Rökfri Generation.
Samma sak bör vara sant för alkoholberoende.