Skam-mord är kanske ett bättre passande namn.
Medborgarskap är klurigt. Om en person har två medborgarskap så kan man säga upp det ena. Som skedde med exempelvis Ulf Samuelsson, hockeyspelaren som inte fick spela för Sverige i OS. Han hade blivit "tvångsamerikaniserad", eftersom man då enligt svensk lag inte fick ha dubbelt medborgarskap.
Men idag är det ju helt ok med dubbelt medborgarskap, och jag har inte hört om någon som fått sitt svenska medborgarskap upphävt? Även om vederbörande ljugit sig till det med falsk identitet och därför inte ens kan sägas vara medborgare alls.
Om en person bara har 1 medborgarskap, då tror jag inte man kan säga upp det. Men om personen ljugit sig till det så borde det väl gå. (Eftersom medborgarskapet då är falskt och inte riktigt)
Uppehållstillstånd kan givetvis alltid dras in, även om de är permanenta. Antingen genom att personen ljugit med identiteten (Kalle kan ju inte få stanna om det är Pelle som fått uppehållstillståndet). Eller genom att personen begår brott, eller på andra sätt anses olämplig att få stanna.
Jag tror att de flesta invandrare skulle tjäna på om kriminella invandrare utvisades oftare. Varje gång det står om pedofiler som får stanna eftersom de riskerar förföljelse i sina hemländer så rasslar det ju till i sympatiburken hos nationaldemokraterna etc. Se bara på deras hemsida , där gottar de sig åt "svensk flathet" etc.
Sen måste givetvis humanitära hänsyn vägas in. Man kan inte utvisa hela familjen för att någon råkar parkera fel liksom. Man ska ju inte straffa barn med utvisning om deras far råkar vara kriminell. Splittra en familj bör dessutom bara vara tillåtet om grova brott skett, rån, våldtäkt etc. Vore ju horribelt att utvisa en mamma för snatteri men låta barnen stanna pga risk för förföljelse i hemlandet. Att utvisning (efter avtjänat straff) skulle anses som "dubbelt straff" som bara kan drabba invandrare och därför omoraliskt eller oetiskt, det tycker jag är konstigt.
För vilka brott som begås i utlandet kan svenska medborgare straffas för HÄR förresten? Nån som vet? I en del länder är det ju helt tillåtet att knarka för skojs skull, eller för att knark är så gott efter maten, men här är det ju olagligt. Gissar att ingen straffas här för att man rökt skumma cigaretter i Amsterdam? En svensk medborgare som skjuter ihjäl en inbrottstjuv i USA, han får en klapp på axeln där och ett grattis, men om han åker på semester till Sverige, står då farbror Polis på Arlanda med handklovarna?
--------------------
zon2.5
|