Stiligt hus i pitoreskt samhälle! Då är det definitivt inte naturtomtsstilen som gäller.
Vad gäller mur, träd och buskar, så är det en god idé att titta på hur andra har gjort. Dels för att se hur olika lösningar ser ut i verkligheten, dels för att varje trakt har sin stil och att man kanske vill anknyta till den stilen. Det innebär kanske att första sommaren går åt till att titta och tänka.
Visst kan det bli snyggt med en mur. Tänk dig blommande rosor som häver sig upp över muren, klematis och andra klängväxter.
Vad gäller träd och avstånd till mur och till varandra så finns det experter här på forumet som kan svara på den frågan. Men jag antar att det beror på vilket träd du väljer och hur storväxt det blir. Det finns en fara att stora träd nära en mur 'lyfter upp muren' med sina rötter så att den får sprickor och även kan bli instabil.
PS på bilderna ser det ut som att det finns något buskage i tomtgränsen utmed vägen. Är det den tomtgränsen det är fråga om?
Här är en bild på kombinationen oxel (rundoxel)/låg häck som jag föreslog i förra inlägget. Liknande har jag sett i kombinationen rönn/vresos, väldigt snyggt! Med vresros eller annan friväxande häck så slipper du besväret med klippningen.
Oxel med låg häckBilden är från www.eplanta.com Gå gärna in där och titta på bilder och växtbeskrivningar av olika träd.
Angående rosenhäckar, här finns några tips:
Rosenhäckar