|
Hej! Är nybliven hus/tomtägare till en gammal trädgård som behöver upprustning. Huset ligger nära havet men har mest vanlig trädgårdsjord täckt med gräs. Jag skulle vilja ha en avskärmning mot gatan som gränsar mot tomten, främst som insynsskydd. Idag ligger hela tomten exponerad för alla som går eller åker förbi. Jag har önskemål om att trädgården ska ha mycket inslag av silver och grått och vitt - vad ska jag välja för typ av träd/buskar för att skapa en mysig avskärmning mot gatan? Det är en sträcka av kanske 20 meter som behöver avskärmas, ännu mer om man tar hela tomtgränsen mot gatan. Ska man välja samma träd läng med hela tomten eller variera med olika träd? Ska vi blanda buskar med träd? Vilka träd klarar salta vindar, sol och stark blåst på hösten? Det fungerar heller inte med hur stora träd som helst för då kommer det kanske bli problem med utsikten för grannar bakom oss. Jag behöver tips och råd!!! Försökte kopiera in en bild men det lyckades inte - hur gör man det? Vänliga hälsningar frugb som äntligen har fått en trädgård!!!
Vad tror du då om havtorn? En lite silvrig buske eller ett litet träd. Tål salta vindar utmärkt. Är tvåbyggare.
Varför inte silverbuske, Eleagnus och sembratall Pinus cembra med grenverk ända från stambasen. Det finns också små, låga varianter som P. cembra 'Compacta Glauca', eller P. cembra 'Globe'. Gå in på Google's bildsidor med det vetenskapliga namnet för habitusdetaljer.
Hej och tack för tips!! Havtorn växer vilt på ön och det kunde kanske passa... Är det bättre att bryta det silvriga/gråa med tallar eller ska man välja exempelvis silverpäron som högre träd?
Tror ni att det är snyggast att låta samma träd upprepa sig längs tomten (typ träd med 1,5 m mellanrum och buskar mellan) eller att skapa mindre dungar på lite mer oregelbundna ställen? De högsta träden får gärna bli 4-5 meter.
Ska kanske tillägga att träden skulle stå i västligt läge med mycket sol men också mycket vind emellanåt. Klarar Silverpäron det och de andra träden/buskarna som ni lämnade som förslag?
Mvh frugb
woodcreature
10-01-2006, 08:56
Där är många arter av hagtorn (Crateagus) som klarar vind bra och blir inte allt för stora. Oxel (Sorbus intermedia) blir lite större men klarar vind bra också
Big Gardener
10-01-2006, 08:59
CGB har redan gett dig det bästa svaret, Silverbuske, Elaeagnus angustifolia eller Elaeagnus commutata. Annars är bergtall, Pinus mugo, fullt möjligt. Någon silvrig variant känner jag inte till men det kan finnas. Pinus parvifolia 'Glauca', Silvertall, kanske skulle kunna fungera, men jag vet inte hur den blir i blåsiga lägen. Skulle kanske vara värt att testa med ett exemplar för att se hur den klarar sig.
Havtorn är också ett bra förslag. Andra mindre och större buskar som skulle kunna fungera är rönnspirea, Sorbaria sorbifolia, Getapel, Rhamnus cathartica eller Brakved, Frangula alnus.
Silverpäron, Pyrus salicifolia 'Pendula' vill jag inte rekommendera för blåsiga lägen. Hur fint trädet än är passar det inte för utsatta, blåsiga och salta lägen. Silverpäron bör han en skyddad och varm plats med mycket sol och väldränerad jord.
Hej igen och tack för bra tips!! Synd med Silverpäronet som jag hade spanat in men det blir ju inte bra om det inte trivs. Det blåser ganska rejält just där jag vill plantera. Men: Jag skulle väldigt gärna vilja ha en kommentar om hur träden ska planteras längs tomtgränsen. Det är alltså en sträcka på ca 15-20 m där trottoaren löper bredvid tomten. En meter av tomten är i nivå med trottoaren, sedan är det en slänt ner till själva tomtytan, kanske en fallhöjd av en meter. Jag tänkte nog plantera i slänten eller nedanför slänten (alltså inte uppe vid trottoaren). Blir det snyggast att plantera varannat träd/varannan buske, symmetriskt, eller att skapa mer oregelbundna buskage? Resten av tomten kommer att vara både symmetrisk (närmast huset) och lite mer naturlig (längre bort från huset). Om en symmetrisk plantering blir bra - hur långt avstånd bör det vara mellan träden för att det ska bli fint? Tack igen!!! Mvh frugb som längtar sååå til våren när hon nu ÄNTLIGEN har en trädgård!!!
Sommartorparn
11-01-2006, 14:29
Vill du ha stramt och stiligt, eller vilt buskageaktigt?
Jag skulle i en plantering mot gatan välja stramt och stiligt: som övervegetation en regelbunden rad av oxlar i trädform (om jag inte misstar mig finns dom som är ganska silverartiga) samt en undervegetation av en stramt klippt häck. Jag tycker det ska vara ett mellanrum för in-och utsikt mellan trädkronor och häck. Jag vill gärna se vad grannarna har för sig, vem som går förbi osv. ;-) (och inte ha en trädgård som är som ett källarhål). Alternativt till den stramt klippta häcken skulle jag kunna tänka mig häck av en vresig ros. Passar bra vid havet, men är osäker på om det blir för skuggigt under oxlar.....
Havtorn skulle jag inte ha som en framsideshäck ut mot gatan, tycker den bildar tråkiga ogästvänliga buskage med massor av taggat. Passar mera i blandbuskage på baksidan ut mot en allmänning eller naturen. Tycker jag i alla fall. Mina föräldrar hade hela sommarstugetomten full med havtorn, som med åren invaderade gångstigarna. Tyckte dom var förhatliga med sina tornar som rev på benen. Förhatliga bär också med äcklig smak! Men smaken är som bekant delad.....
PS. bor man vid en gata så har man ett gemensamt ansvar för att 'försköna gaturummet' och då duger det inte (tycker jag) att stänga in sig bakom ett taggbuskage.....
Hej Sommartorparn, jag är nog helt klart inne på något mer stramt och stilrent - men gärna i kombination med något mjukare och slingrigt blommande. låter väldigt snyggt med två nivåer - trädkronor och mellanrum till buskage/häck.
Vad tror du om att plantera träd och kombinera med en mur? Jag skulle nämligen vilja ha en mur så småningom, vitkalkad med tegeltak, kanske 1,20 hög eller så. Tänkte i så fall plantera träden en meter från trottoarkanten och placera muren framför, nära trottoarkanten. Kan det fungera eller blir det väldigt kompakt med 20 meter mur? Tänkte kanske låta något klänga på muren också.
Har lite bilder i mitt album nu om någon är intresserad. Där finns det en bild av vägen och huset.
Sommartorparn
12-01-2006, 10:23
Stiligt hus i pitoreskt samhälle! Då är det definitivt inte naturtomtsstilen som gäller. Vad gäller mur, träd och buskar, så är det en god idé att titta på hur andra har gjort. Dels för att se hur olika lösningar ser ut i verkligheten, dels för att varje trakt har sin stil och att man kanske vill anknyta till den stilen. Det innebär kanske att första sommaren går åt till att titta och tänka. Visst kan det bli snyggt med en mur. Tänk dig blommande rosor som häver sig upp över muren, klematis och andra klängväxter. Vad gäller träd och avstånd till mur och till varandra så finns det experter här på forumet som kan svara på den frågan. Men jag antar att det beror på vilket träd du väljer och hur storväxt det blir. Det finns en fara att stora träd nära en mur 'lyfter upp muren' med sina rötter så att den får sprickor och även kan bli instabil. PS på bilderna ser det ut som att det finns något buskage i tomtgränsen utmed vägen. Är det den tomtgränsen det är fråga om? Här är en bild på kombinationen oxel (rundoxel)/låg häck som jag föreslog i förra inlägget. Liknande har jag sett i kombinationen rönn/vresos, väldigt snyggt! Med vresros eller annan friväxande häck så slipper du besväret med klippningen. Oxel med låg häckBilden är från www.eplanta.com Gå gärna in där och titta på bilder och växtbeskrivningar av olika träd. Angående rosenhäckar, här finns några tips: Rosenhäckar
Hej igen, En mur som det klänger klematis och rosor på - precis så har jag drömt om... [PS på bilderna ser det ut som att det finns något buskage i tomtgränsen utmed vägen. Är det den tomtgränsen det är fråga om?] Ja, det är den vägen jag menar. Tomtgränsen går precis vid trottoaren och alla berberis och annat längs med vägen är våra buskar. Vi gillar väl inte den direkt men den får vara kvar tills vi har gjort något annat som mur och träd exempelvis. Det finns en del naturstensmurar och vitputsade murar med nockpannor som avslutning i området. Det är nog väldigt bra att gå runt och titta innan vi bestämmer oss. Jag tänker mig idag en vit/ljus mur med nockpannor - vi kommer nog måla huset vitt nästa gång men det kommer att ta 5-10 år tills dess. Husets grund kommer vi att måla tidigare. Jag kommer starta en ny tråd snart under "trädgårdsbygge" där jag gärna vill ha tips om helhetsplaneringen av tomten. Tack för hjälpen!
Sommartorparn
19-01-2006, 10:48
CITAT (frugb @ 11-01-2006, 21:48) Vad tror du om att plantera träd och kombinera med en mur? Jag skulle nämligen vilja ha en mur så småningom, vitkalkad med tegeltak, kanske 1,20 hög eller så. Tänkte i så fall plantera träden en meter från trottoarkanten och placera muren framför, nära trottoarkanten. Jag bollar upp detta så att trädexperterna får syn på den. Kan man få ett utlåtande om murar, trädrötter och trottoarer?
Hej igen!
Jag undrar om det finns någon oxel som blir kanske 5-6 meter hög i soligt och ibland blåsigt läge (se nedan)?
Kan man plantera dem ca 1 meter från en mur eller funkar det inte för rötternas skull? Träden kommer att stå i en slänt - är det bra eller dåligt? Muren kommer att stå på ytan över slänten, dvs en nivå högre än träden.
Kastar ut frågan igen: något annat träd som passar i rad längs med tomten, ca 6 träd eller så? Gärna vackert på hösten eller våren.
mvh frugb
En fråga till:
Var innte och kollade på eplantors hemsida och hittade två fina oxlar. "Rundoxel", Sorbus x thuringiaca Fastigiata E tålde enligt uppgift salt och vind, lagom högt också.
Men: "Silveroxel" S. incana E lät så fint men där stod det ingenting om tålighet mot salt och vind. Kan man betrakta den som lika tålig som rundoxeln? Kan den fungera längs min tomtgräns där det blåser ibland (inte alltid men vid höst/vårstormar)?
tack igen, frugb
Big Gardener
30-01-2006, 10:01
Silveroxeln är ett mycket bra och tåligt träd, men jag vill inte klassa den som lika tålig som rundoxeln och mycket mindre tålig än vanlig oxel. Oxlar tillhör några av de vind- och salttollerantaste träden, där vanlig oxel, Sorbus intermedia är bland de allra tåligaste. Jag förstår att du tycker namnet låter fint, och jag tror du är fullt medvaten om det, men jag vill stark avråda dig från att köpa träd enbart för att namnet låter fint.  Sorbus incana är ett bra och tåligt träd, men blir faktiskt bäst i varma och skyddade lägen. Ska man ha den i blåsigt och utsatt läge skulle jag vilja påstå att övergripande zon II är minimum och ståndorten bör ha varma somrar och lång höst.
Hej och tack för bra svar, big Gardener! Vill helst välja saker till trädgården med hjärtat men just träden vill jag gärna ska hålla ett tag - så jag går nog inte bara på namnet! :-)
Lite mer info om blivande växtplats för träden och sedan några frågor: Blåst ibland, mest höst/vår men på sommaren helt vindstilla och mycket varmt (när solen skiner :-)). Vinden kommer inte direkt från havet utan ska ta sig över ett berg som ligger i väst och skyddar lite. Nu på vintern blåst ibland. Bra bördig jord. Jag hade tänkt mig träd med kanske 2 meters mellanrum (mer om det behövs) som sagt kanske 6-7 träd. De ska fungera som en snygg inramning mot gatan men också som lite vindskydd.
Jag bor på en ö på västkusten, träden skulle stå i sydvästlig riktning och jag undrar om man inte kan räkna klimatet som zon 1 i skyddade lägen (eller vad tror du om en ö, söderläge)?), det växer väldigt mycket på ön och rosorna blommade ända fram till jul. Hösten är just lång (havet och berget buffrar värme), längre än på land medan våren kommer lite senare på grund av kallt hav.
Om jag väljer Silveroxel och den inte riktigt trivs - vad händer? Blir det en mindre, mer vindpinad variant eller dör träden? Om den trivs för det mesta men ibland tycker att det är för blåsigt - klara den det? Vilket är bäst - att plantera träden mitt i en slänt (ca två meter på diagonalen, en meters fallhöjd) eller nedanför slänten nära garaget? Kan man bygga en mur en meter från detta träd om trädet står i slänten och alltså en halv meter under murens lägsta höjd?
Om detta inte är ett bra alternativ, kan man beställa uppstammade havtornsträd och hur höga blir de?
Tack... mvh frugb
Big Gardener
31-01-2006, 08:30
På en för utsatt och kall ståndort utvecklas träd inte alls eller växer mycket långsamt, avmognar för tidigt och hinner aldrig etablera sig på platsen. Träd kan visserligen leva ändå, men kommer inte till sin rätt utan blir förkrymta och drabbas lätt av sjukdommar. Men om du vill prova silveroxel så gör det för all del. Lokalt klimat kan varriera så oerhört mycket att det är svårt att bedömma hur resultatet skulle bli. Ett träd som står i ständig blåst blir sällan bra eftersom vinden för bort värme. Men en plats där vinden ligger på till viss del, men värmen ändå har en chans att stanna kvar samt att marken är väldränerad gör att många värmekrävande växter blir mycket bra i havsnära läge. Det är viktigt att tänka på storleken på trädet som planteras. Ett mindre träd har betydligt sämre etablering i mer utsatt läge än ett större. Beställ dina träd i god tid så att du får rätt storlek och rätt sort. Ditt murbygge vill jag inte ta ställning till, men placeringen av träden är viktig. Har du en slänt är det viktigt att komma ihåg avrinningen därifrån. Att ställa träd högst uppe på slänten eller längst ned i ett dike blir sällan lyckat. Den ena platsen blir för torr och den andra för blöt. Du ska försöka placera träden så nära den normala marknivån som möjligt. Är inte det möjligt så ställ dem hellre någon decimeter över. Trädrötterna får dock aldrig planteras för djupt. Stödbevattning är också mycket viktigt tills trädet har etablerat sig. Uppstammad havtorn tror jag inte du hittar om du inte vill tillverka själv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|