Jag har en Nepenthes Alata som är stor och har en hel del kannor.
Den är i en ampel som hänger från taket i min vinterträdgård. Den hänger så att den sällan får direkt sol men ändå ljust. I mitt fall "flyttar" jag runt den lite "varsom hellst", beroende på var jag har plats med den. Men samtidigt har jag ju tillskotts belysning i rummet.
Jag låter den aldrig torka ut men inte heller låter jag den stå i vatten så att den "ruttnar", men det där med fuktighet har ju mycket med vilken temperatur och luftfuktighet det är i rummet.
Men en sak som är viktigt är att du ALDRIG FÅR GE DEN NÄRING för då slutar den att bilda kannor. På sommaren flyger ju en massa insekter runt o hamnar i kannorna och på vintern brukar jag mata den med döda flugor från fönsterkarmen. Bladen o stänglarna med kannor brukar jag ge en dusch med blomsprutan "lit då o då". Och sedan klipper jag av stänglarna som kommer förnära golvet.
Jag vet att vi är flera här på odla som har kannrankor men en kille som verkligen kan denna växt är
adrian hoppas att han svarar på ditt inlägg annars kan du säkert få något tips från hans hemsida