Therese.3z
Hej på er alla!

Är det någon här som har lite kläm på hur man bäst tar hand om sin Nepenthes Alata (eller "Kannranka" på svenska)?

Jag vill veta hur ljust/mörkt den vill/kan stå? om den blir lätt bränd om den står i full sol? vill den stå i söder eller trivs den bäst i norr? osv..

Vad jag har förstått så vill den ha det så fuktigt den bara kan (KAN den ens stå för blött?), är det något mer man ska tänka på?

Exemplaret jag har är stort men har ännu inte bildat så många kannor. Är det sådant som kommer med tiden, eller finns det något den vill ha eller rent av behöver för att orka bilda dessa?

Och hur förökar man kannrankor? Med stickingar? Vad ska man tänka på i så fall?
Jonte_rm
Vart köpte du växten? Borde inte dom/hon/han kunna hjälpa dig med den frågan då du har betalat dom pengar?

Ett litet tips är att kolla i vilken miljö dom växer i naturen och utifrån det sköta den på samma sätt..

mvh // Johannes
Lady Hamilton
smile.gif Jag har en Nepenthes Alata som är stor och har en hel del kannor.
Den är i en ampel som hänger från taket i min vinterträdgård. Den hänger så att den sällan får direkt sol men ändå ljust. I mitt fall "flyttar" jag runt den lite "varsom hellst", beroende på var jag har plats med den. Men samtidigt har jag ju tillskotts belysning i rummet.
Jag låter den aldrig torka ut men inte heller låter jag den stå i vatten så att den "ruttnar", men det där med fuktighet har ju mycket med vilken temperatur och luftfuktighet det är i rummet.
Men en sak som är viktigt är att du ALDRIG FÅR GE DEN NÄRING för då slutar den att bilda kannor. På sommaren flyger ju en massa insekter runt o hamnar i kannorna och på vintern brukar jag mata den med döda flugor från fönsterkarmen. Bladen o stänglarna med kannor brukar jag ge en dusch med blomsprutan "lit då o då". Och sedan klipper jag av stänglarna som kommer förnära golvet.

Jag vet att vi är flera här på odla som har kannrankor men en kille som verkligen kan denna växt är adrian hoppas att han svarar på ditt inlägg annars kan du säkert få något tips från hans hemsida
Therese.3z
Tack för tipset om näringen! Hade jag nog inte tänkt på själv, men när du säger det så känns det ju ganska självklart. smile.gif

Stället där jag köpte den är, precis som många andra handelsträdgårdar, allt annat än experter på alla växter de har och de kunde ingenting om skötseln av denna. Jag frågade, och de sa "Ehh.. jag tror den vill ha det fuktigt..". Bättre än så vart inte svaret. smile.gif

Just nu hänger den i ett norrfönster, jag ska hålla koll på den och se om den trivs eller inte, annars får jag hitta ett nytt ställe åt den. smile.gif

Jag har varit in på adrians hemsida och letat efter skötselråd, men det enda jag hittade om just den här växten är hur den fångar sina byten coh så. Nog så intreassant för all de, men jag behöver få den att överleva till att börja med, sedan kan den få börja fånga småkryp åt mig. wink.gif

Hamilton, har du försökt föröka den någon gång? Tar man sticklingar då eller hur katten gör man? smile.gif
Alexander-VG-zon3
man kan inte lita ppå den man köper dom hos om dess ursprung å sånt
men inget kalk ta regnvatten eller batterivatten sen gillar den svalt har jag för mig
Lady Hamilton
CITAT (Therese.3z @ 12-01-2006, 18:20)
Hamilton, har du försökt föröka den någon gång? Tar man sticklingar då eller hur katten gör man? smile.gif

Jo jag har gjort några "halvhjärtade fösök"i vatten. Eftersom att min kanna växer så mycket måste jag kapa av den ganska ofta under den ljusa årstiden. Men som sagt var har jag inte lyckats, men jag skulle nog tro att det skulle lyckas bättre i vitmossa. Du kan ju pröva smile.gif Jag har insett att jag inte kommer att ha plats för någon fler så jag tänker inte prova att föröka min.
Therese.3z
CITAT (Hamilton @ 12-01-2006, 19:59)
CITAT (Therese.3z @ 12-01-2006, 18:20)

Jo jag har gjort några "halvhjärtade fösök"i vatten. Eftersom att min kanna växer så mycket måste jag kapa av den ganska ofta under den ljusa årstiden. Men som sagt var har jag inte lyckats, men jag skulle nog tro att det skulle lyckas bättre i vitmossa. Du kan ju pröva smile.gif Jag har insett att jag inte kommer att ha plats för någon fler så jag tänker inte prova att föröka min.

Föresten, du har ingen bild på din kannranka? Det skulle vara kul att se de isf!
Lady Hamilton
Taget i fjol

Therese.3z
Jösses vad fin! Hoppas min får så där stora och fina kannnor sen! : )
Sommartorparn
CITAT (Therese.3z @ 12-01-2006, 13:30)
Vad jag har förstått så vill den ha det så fuktigt den bara kan (KAN den ens stå för blött?),

Jag har just fått min kannranka ihjälvattnad. Den tycker inte om att ha hela ytterkrukan fullt med ruttet vatten!
lissa
Du har en låglands planta som ska vara lättare att odla eftersom dom är mer rubusta än sina höglands kusiner..och inte behöver tempväxlingar som höglands behöver. LL=låglands( bara så att det står helt klart vad det gäller)
TEMP för LL mellan 20 och 30grader året runt

LJUS. Bra med ljus, men inte direkt sol

JORD. väldrenerad med PH värde runt 6. 40%cocosfiber, 30% ljus turba 10% fin fördelad tallbark eller ormbunksrötter , vitmossa, 10% grov kvarts sand 10%vermikulit. man behöver inte nödvändigtvis hålla benhårt på detta, det är bara som vägledning...men man ska inte sätta till perlita eftersom det blir för surt, men har sett att en del gör det ändå, en del blandar lite orkide jord, men helst inte...det viktigaste är nog att jorden är fattig ....den trivs bäst i plast kruka

VATTEN och FUKTIGHET.. jorden ska hållas fuktig, och det är bra om man sprayar på vattnet den ska ha, men inte i växtens kannor , det kommer alltid in lite när man sprayar och det är ok, och om man har vatten på fatet,så ska det inte vara för mycket..röttera måste andas.
Den vill helst ha ca.70%luftfuktighet, det är därför man mest har dom i terrarier eller dyl ( barcelona har väldigt hög fuktighet, och en blomsteraffär i mitt kvarter kör dessutom med luftfuktare)

Förökning..enl saiten jag läser står det att antingen frön eller stickling i form av ett halvt blad, och man planterar bara toppen av bladet.
Sen får den ju nya kannor hela tiden och det lättaste sättet för att föröka är ju barnen som föds i krukan ( vet inte vad dom heter på svenska)

Om den inte får nya kannor så brukar det bero på att det inte finns tillräckligt med ljus och/eller luftfuktighet...om du hat ett fat under krukan med vatten, se till att den står på ett lager stenar av något slag, det är ju bra för fuktigheten. Alla forums jag har läst så säger dom att den ska vattnas genom att man sprayar.på den
Hoppas att det kan hjälpa lite som vägledning..och att din växt växer bra och får många nya kannor
smile.gif smile.gif
cecil
Lissa - på vilket sätt gör perlit jorden för sur? Jag har bestämt för mig att perlit är helt inert.

Mvh Cecilia
lissa
Cecil..Ingen aning vadför det stod så på den saiten, jag tycker också att det verkar lite konstigt...Jmen som du såg så skrev jag att många använder perlit, speciellt i mitt spanska forum...Först tänkte jag att det var i förening med något annat medel som gjorde att det blev surt, men det borde det väl inte finnas någon anledning till
Alexander-VG-zon3
oki så denna är lågland tråde den var en högland däför jag skre v att den ville ha svalt för jjag tråde den var en högländare wink.gif unsure.gif smile.gif smile.gif
cecil
Nepenthes alata _är_ en höglandsart. Det som säljs som alata är (enligt andra forum jag frekventerar) emellertid oftast N. x ventrata, en hybrid som tål låglandsförhållanden.

Mvh Cecilia
Alexander-VG-zon3
oki så den är höglands art men då trycker den om eller kan klara av en svalafr miljö eller det är väl rätt eller wink.gif unsure.gif smile.gif
Therese.3z
CITAT (lissa @ 18-01-2006, 00:42)
Du har en låglands planta som ska vara lättare att odla eftersom dom är mer rubusta än sina höglands kusiner..och inte behöver tempväxlingar som höglands behöver. LL=låglands( bara så att det står helt klart vad det gäller)
TEMP för LL mellan 20 och 30grader året runt

LJUS. Bra med ljus, men inte direkt sol

JORD. väldrenerad med PH värde runt 6. 40%cocosfiber, 30% ljus turba 10% fin fördelad tallbark eller ormbunksrötter , vitmossa, 10% grov kvarts sand 10%vermikulit. man behöver inte nödvändigtvis hålla benhårt på detta, det är bara som vägledning...men man ska inte sätta till perlita eftersom det blir för surt, men har sett att en del gör det ändå, en del blandar lite orkide jord, men helst inte...det viktigaste är nog att jorden är fattig ....den trivs bäst i plast kruka

VATTEN och FUKTIGHET.. jorden ska hållas fuktig, och det är bra om man sprayar på vattnet den ska ha, men inte i växtens kannor , det kommer alltid in lite när man sprayar och det är ok, och om man har vatten på fatet,så ska det inte vara för mycket..röttera måste andas.
Den vill helst ha ca.70%luftfuktighet, det är därför man mest har dom i terrarier eller dyl ( barcelona har väldigt hög fuktighet, och en blomsteraffär i mitt kvarter kör dessutom med luftfuktare)

Förökning..enl saiten jag läser står det att antingen frön eller stickling i form av ett halvt blad, och man planterar bara toppen av bladet.
Sen får den ju nya kannor hela tiden och det lättaste sättet för att föröka är ju barnen som föds i krukan ( vet inte vad dom heter på svenska)

Om den inte får nya kannor så brukar det bero på att det inte finns tillräckligt med ljus och/eller luftfuktighet...om du hat ett fat under krukan med vatten, se till att den står på ett lager stenar av något slag, det är ju bra för fuktigheten. Alla forums jag har läst så säger dom att den ska vattnas genom att man sprayar.på den
Hoppas att det kan hjälpa lite som vägledning..och att din växt växer bra och får många nya kannor
smile.gif smile.gif

Tusen tack Lissa! Precis sådant som jag ville veta!

Jag ska absolut testa att plantera ett halvt blad coh se om det funkar för mig, så kanske jag får en helt drös med små kannranksplantor här hemma till slut! ;D

Sen gäller de bara att få tag i/göra lämplig jord först.. : )
lissa
Är bara glad över att kanske bidra lite till att dina kannor trivs smile.gif. det viktigaste verkar ju vara att jorden är fattig . Min fd, Venus flugfångare hade nästan enbart ljus torv när jag köpte den...Jag ska absolut köpa en ny i vår. Det var fel årstid att köpa den,(september) den var för liten för att kunna jaga småflugor och klara idegången, så om jag köper den i vår kommer den förhoppningsfullt vara stark nog att klara övervintringen...
Hoppas att du får bebisar så småningom..och då vore det kul att få se dom på kort.... smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon