Stämmer!
Här ska ni höra: efter att jag läst era svar så bestämde jag mig för att gå till botten med det hela. 1) Började med noggrann besiktning av hela Stockroser - ingenting! 2) Hämtade Pyrex N bekämpnings-spray och duschade ett par växter ovanifrån, underifrån, utmed stammen - fortfarande ingenting! 3) Gick inomhus för att kolla om jag hade något annat bekämpningsmedel. Hittade inget bra, gick ut igen och ställde mig på huk framför Stockrosorna och funderade på nästa steg. 4) Ser helt plötsligt en ca 3 cm lång grön larv som kryper på den gröna blasten av en överblommad Påsklilja! 5) Inser att larven kanske är intelligent nog att inte bo "mitt i maten". 6) Börjar nu med Pyrex N duscha all blast, alla övriga (oangripna!) växter och blommor (även gräsmattan) i närheten av stockrosorna. 7) Det tar ca 1-2 minuter för medlet att ge verkan, sedan ser jag hur det börjar röra på sig ibland blast, gräs-strån, andra blomblad på ett flertal olika ställen. Den lilla gröna krabaten krumbuktar sig hit och dit. Efter en stund faller någon till marken. Andra försöker fly. De jag ser som ser livligast ut får sig en liten dusch till.
Så fram med Pyrex N och duscha allt grönt I NÄRHETEN av Stockrosorna! Vänta 2 minuter och se vad som händer.
Harry
|