CITAT (Posse @ 08-06-2003, 10:23)
Som jag redan varit inne på finns det en del som gör mig tveksam till att skaffa digitalkamera.
En av de i min mening absolut största nackdelarna, som förespråkarna här tycks ha "talat tyst om", är den kraftiga strömförbrukningen.
På en kamera jag intresserade mig för för en tid sedan (Olympus?) skulle batterierna räcka ca 20 minuter i stand-by-läge, som jag fattade det.
Alltså mycket opraktiskt för att "bevaka" olika evenemang med.
Och igårkväll upptäckte jag att CyberPhoto AB har kampanj på 'Nikon CoolPix 775' som de beskriver som "Ett mycket bra köp." och "Bästa köp".
Och de skriver:
"CP775 använder Lithium Ion batteri som har god kapacitet. Du kan även använda engångsbatteri av typen 2CR5 om det skulle knipa någon gång.".
Eftersom jag aldrig hört talas om det "engångsbatteriet" slog jag upp det i Clas Ohlson-katalogen och kunde konstatera att det kostar 79:- (79 kronor)!
Jag tycker det verkar totalt värdelöst med digitalkameror för dem som gillar friluftsliv och att vistas i miljöer där det inte finns vägguttag. Eller?

Många kameror av vanligt slag (alltså inte digitala) har andra typer av batterier än vanliga AA/R6, vår kamera har 2 st CR2 batterier och de kostar ca 5o kr st men de räcker ett tbra tag om man kommer ihåg att stänga av kameran om det är en stund mellan bilderna man tar. Ock som det nämns i ett föregående inlägg så finns det digitala kameror med vanliga batterier också.
Köper man laddningsbara batterier så räcker de länge om man sköter dem, de koster några kronor att köpa in men är värt det i längden.