CITAT (Rossi @ 13-01-2006, 12:44)
Ja, det är också en intressant fråga. Min mamma var hemma ända tills vi barn började skolan så vi levde på pappas lön som inte var mer än normal. Ändå klarade man sig.
Hur kommer det sig att man inte gör det idag? Har vi större krav på standard, statusprylar, semester etc. eller är penningvärdet helt annorlunda idag?
Delvis tror jag det beror på att vi har högre krav idag. Men, kraven är inte alltid dyrare. Jämför TV och video nu, med för 25 år sedan. Enormt mycket billigare idag. Om man inte köper värstinggrejor, och det gör ju en del. Men inte de flesta.
Vi reser kanske mer, men det går också att resa billigare. Kostar ju "ingenting" att flyga utrikes längre. Bilar är också billigare, relativt sett. Inrikes kollektivtrafik är visserligen dyrare idag än för 30 år sedan.
Det enda som blivit markant dyrare är väl boendet, såväl husinköp som löpande kostnader (el, sophämtning, etc). Kläder har nog blivit billigare, men jag gissar ändå att folk lägger ner mer pengar på kläder nu än på 70-talet.
Kort sagt, jag tror att folk är mer "slösaktiga" idag, men också att de stora fasta kostnaderna gällande boendet gör att det blir svårt att klara sig på en inkomst idag.
SCB har säkert nån fin statistik om vad hushållen lade pengarna på för 30 år sedan (då vi hade jämförbar standard med idag i många avseenden) och vad hushållen lägger pengarna på idag. Att jämföra med ännu äldre tider, 1930-talet etc, blir nog väldigt svårt. Då var, av förklarliga skäl, folk i gemen mer sparsamma än idag.
OBS! Notera att det såklart fortfarande finns grupper som är, och måste vara, extremt sparsamma. Jag vill inte peka ut ensamstående föräldrar som "slösare" exempelvis.
Känner en person som är både ensamstående och förälder, och STUDENT (dvs, knappt fullvärdig medborgare ens), och det är sannerligen ingen dans på rosor.
Skulle vara om man är barfota och törnerna sitter kvar på stjälkarna dådå...Sådär, då fick jag in en trädgårdsaspekt på det.