CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 13:05)
CITAT (Birgitta P @ 16-01-2006, 12:57)
Har man investerat mycket pengar i sådana fonder ni har föreslagit här så måste man vara intresserad och följa fonderna hela tiden annars riskerar man att mista sitt kapital! Det gäller ju att sälja eller byta fonden om den dalar för mycket och det kan gå snabbt!
Birgitta! Om du läser hela tråden så ser du att vi som har investerat i de här fonderna är ganska intresserade och följer utvecklingen med hökögon!
När jag och min man satsar pengar i olika fonder så bestämmer vi i förväg hur mycket värdet får sjunka innan vi säljer. Hittills finns det ingen av våra fonder som har sjunkit överhuvudtaget. Tvärtom, så har de gått rakt upp i skyn! (Det har varit ganska svårt att misslyckas under det senaste året ....)
Det är ju det jag säger, att man måste vara intresserad och följa utvecklingen hela tiden. Jag är själv intresserad och har en del fonder bland annat Rysslandsfonder. Men är man inte intresserad av att kanske dagligen kolla upp läget för sina fonder så skall man inte välja aktiefonder som kan svänga om rätt så rejält. Är man helt passiv är det bättre med något slag av räntefond.
Det finns ju också kreditmarknadsbolag som har bra ränta jämfört med bankernas t.ex Custodia 4.25%, det är bara så svårt att få placera där eftersom det ofta är insättningsstopp där.
Custodia Såg nånstans att det fanns ett bolag som hette Collector som hade 5% ränta, men jag har inte kollat upp läget på det bolaget.