Sidor: 1, 2
*Hermione*
wub.gif Vad skulle ni göra om ni plötsligt fick en kvartsmiljon?
Kan man få lite tips?
zaaritha
Göra mej skuldfri--förstås!
forget-me-not
CITAT (Hermione @ 14-01-2006, 21:25)
Kan man få lite tips?

Har du hamnat i en "besvärlig" situation? wink.gif
*Hermione*
smile.gif Inte besvärlig situation, tvärt om! Men ni som är så kloka kan ju ge mig tips..............annars är risken att de "bara försvinner"
Och zaarita.........om jag gör mig skuld fri, missar jag en del skatte avdrag men tack ändå wub.gif
Fenja
Jag skulle välja en domkumenterat seriös förvaltare som fick placera dem.
Mvh
Fenja
pejori
köpa hus smile.gif
MB1965
spendera 50 tkr på mig själv... resa saker växter nöjen...

Placera 200tkr så jag har till en regnig dag.
Lotta150
Åka till Madrid och titta på fotboll + köpa radhuset vi vill ha biggrin.gif

PS.
Är alltså ett stort GRATTIS på sin plats?? rolleyes.gif
forget-me-not
CITAT (Hermione @ 14-01-2006, 21:53)
smile.gif Inte besvärlig situation, tvärt om!

Jo, fast det var det jag menade med mitt inlägg. Jag försökte skämta lite, därav wink.gif -smileyn, men det är svårt att skämta ibland när man bara har det skrivna ordet att gå på.

Är inte sådär jätteduktig på sånt här och mycket beror ju på hur gammal du är också och hur ditt liv ser ut. Men jag tycker du ska spara en hel del av pengarna för framtiden men också lägga en del pengar på sådant som du tycker om och som du inte skulle haft råd med annars. Typ resa och sådant. Men som sagt, mycket beror ju på hur ditt liv ser ut, din ålder etc så det är svårt att ge råd.
Reserv
Hmm, den där smileysen brukar jag använda när jag är lite tveksam/osäker på nåt, inte när jag skämtar. Om det är en skämtsam smileys så får jag nog genast sluta använda den så rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (Hermione @ 14-01-2006, 21:25)
wub.gif Vad skulle ni göra om ni plötsligt fick en kvartsmiljon?
Kan man få lite tips?

laugh.gif Har du någon tilläggsbelysning ? Annars kan du köpa fina på Willab till dina ev. frösådder
zaaritha
Angående smileysar, lätt att välja fel, men mysko när de dyker upp i inlägg, där man ej markerat nå´n smiley!
*Felix matte*
Absolut ingenting förutom att se till att de fanns på mitt konto smile.gif
forget-me-not
CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 22:21)
Hmm, den där smileysen brukar jag använda när jag är lite tveksam/osäker på nåt, inte när jag skämtar. Om det är en skämtsam smileys så får jag nog genast sluta använda den så rolleyes.gif

Hihi, för mig är detta wink.gif en smiley som blinkar med ena ögat och ler lite så där plirigt. Om jag är tveksam så använder jag den här unsure.gif eller den här huh.gif .
wub.gif
Rossi
Jag hade köpt aktiefonder med inriktning på Ryssland eller Latinamerika.
netaave
Jag skulle sätta guldkant på tillvaron.
och spara liiiite
mamamaggan
Köpa något värdebeständigt för en del av pengarna och göra vad jag vill med resten. Det behöver inte betyda att jag skulle t ex köpa mig något utan kanske skänka bort till något ändamål jag tror på.
Smedsborg
Kapa topplånen tongue.gif

Ge en sudd till afrika där en hel generation utplånads av AIDS.
fruberglund
Bygga nytt garage och köpa en masssssa växter förstås biggrin.gif
Monica M zon 4
1. Unna mig en långresa till nåt härligt resmål!
2. Investera i huset och trädgården. Skulle bygga en härlig altan och fixa iordning lite i trädgården.
3. Spara resten.
Grattis!
Magdis
Vi skulle anställa hantverkare och renovera huset och betala av lite på huslånet om det blev nåt över.
Inga från Närke
Jag skulle betala av på vårt lån. Spara lite till pensionen. Renovera huset.

Är du ung sätt in lite i en pensionsfond och se dig om i världen.

En dröm som kanske är typiskt kvinnlig vad vet jag men ge bort alla mina kläder som jag har i garderoben och köpa nytt utan att vända på prislappen för en gångs skull, köpa det jag vill ha och som passar ihop.
Klematis
Ett stort grattis! Jag skulle ta med mig familjen och åka på en lång semesterresa. Köpa nya soffor. Spara en del till barnen. Betala av på huslånet.
torvan
Jag fick själv en sån chans och köpte en kolonistuga wub.gif
Två flugor i en smäll. Jättebra investering (i Stockholm iallafall)
som är en dröm för mig som inte kan få nog av odlande.
rolleyes.gif
Gossen Ruda
Om profiluppgifterna stämmer så är frågeställaren 15 år. Bara så ni vet...
*Hermione*
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2006, 12:30)
Om profiluppgifterna stämmer så är frågeställaren 15 år. Bara så ni vet...

wub.gif Förlåt Gossen Ruda, det var inte meningen att luras. Så jag har ändrat det nu till ingen ålder så slipper jag "lura" någon fler............
Hannele
CITAT (Fenja @ 14-01-2006, 21:58)
Jag skulle välja en domkumenterat seriös förvaltare som fick placera dem.

Livrädd för för förvaltare. Kusinen förlorade sitt lilla arv, men det var dåliga börstider då.
Så ibland undrar jag om inte 0,5% ränta på banken är bättre än inga pengar alls... unsure.gif

Själv skulle jag ha roligt, gå på kurs, njuta, köpa bil...
Klematis
Är du 15 år? Då skulle jag nog sätta pengarna på banken. uppdelat på värdepapper aktier vanligt sparande. Visst, känns tråkigt men bra att ha när man blir Lite äldre. (kan jag säga nu när jag har blivit lite äldre själv)
kristerh
Riksgäldskontoret ger ganska bra ränta, i väntan på att du bestämmer dig för vad du skall göra med pengarna, sätt in dem på ett konto där, ett konto i vanlig bank ger ingen ränta, dessutom är pengarna säkra där eftersom det är statligt. ett annat alternativ är räntefonder,
eller en kombination ränte och vanliga aktiefonder.
krister
Kathy
CITAT (Rossi @ 14-01-2006, 22:58)

Tänkte precis skriva det, men du hann före, Rossi. biggrin.gif

Jag har fondsparande i Östeuropeiska fonder och det går otroligt bra.
kristerh
CITAT (Scrollan @ 15-01-2006, 20:21)

Jo men det är väldigt hög risk wink.gif detkan svänga väldigt snabbt och man måste nog hänga med lite för att rekommendera att hoppa in i de fonderna wink.gif har själv både ryssland o latinamerika men jag följer utvecklingen varje dag och kan byta snabbt om det vänder wink.gif
krister
kerstin z5-6
Fonder -aldrig -jag skulle investera i upplevelser -förverkliga någon dröm smile.gif
Castea
Jag skulle lösa mitt studielån.
AndreasBlomquist

Jag håller med Rossi. Köpt aktiefonder med inriktning mot Östeuropa/Ryssland. Du ska bara veta hur härligt det är att varje dag kolla hur mycket depån är värd efter avslutad handel. smile.gif
Mina East Capital Ryssland gick upp 8,14% förra veckan. Hade du haft 200.000 inne där så hade du ökat det kapitalet med 16.280 kronor bara på en vecka! På 5 år har de ökat med 804,70% vilket i och för sig inte är att säga att framtiden innebär samma ökning eller ens en ökning men de flesta mäklare anser ju att Östeuropa kommer fortsätta gå kraftigt framåt.

Så, köp aktiefonder för 200.000 kronor och spendera 50.000 kronor på dig själv med en resa eller liknande. Ligg och ruva på dessa 200.000 i en 4-5 år och köp dig sedan ett hus i ett varmt land utan att ta något lån.
Rossi
CITAT (AndreasBlomquist @ 15-01-2006, 23:47)

Jag håller med Rossi. Köpt aktiefonder med inriktning mot Östeuropa/Ryssland. Du ska bara veta hur härligt det är att varje dag kolla hur mycket depån är värd efter avslutad handel. smile.gif

Jo tack! Jag vet! Jag har också East Capital Ryssland! laugh.gif (PPM)

För övrigt har vi också i Östeuropa, Fjärran Östern och Latinamerika (och Ryssland också men inte East Capital). Visst är det en fröjd att följa börsen nu! Hoppas bara att det håller i sig.

Synd att man inte satsade på Lundin Olja ..... smile.gif
Kakaduan
1. Köp något du länge önskat dig men inte kunnat unna dig - smycke, kläder, resa, dator, spel - eller vad det nu än kan vara.

2. Tala med en bank om sparformer. Det finns fonder/konton med garanterad avkastning där man kan få hur hög utdelning som helst, men där en garanterad lägsta nivå finns. Ju längre man låter bli att röra pengarna ju högre avkastning brukar man kunna få.

Kanske kan pengarna bli en bra grundplåt för fortsatta studier och/eller ett framtida boende.

Kakaduan
pisanggoreng
Som Kerstin z5-6 hade jag investerat i upplevelser- bättre avkastning får man leta efter! smile.gif

(Att sitta hemma och räkna pengar faller inte mig i smaken.)
Berith
Och jag är mest nyfiken på hur man får en kvarts miljon bara så där! rolleyes.gif
Rossi
CITAT (pisanggoreng @ 16-01-2006, 10:26)
Som Kerstin z5-6 hade jag investerat i upplevelser- bättre avkastning får man leta efter! smile.gif

Fast när man har förvaltat pengarna väl så kan man om några år spendera kanske EN miljon på upplevelser! smile.gif
Rossi
CITAT (kristerh @ 15-01-2006, 20:26)
CITAT (Scrollan @ 15-01-2006, 20:21)

Jo men det är väldigt hög risk wink.gif detkan svänga väldigt snabbt och man måste nog hänga med lite för att rekommendera att hoppa in i de fonderna wink.gif har själv både ryssland o latinamerika men jag följer utvecklingen varje dag och kan byta snabbt om det vänder wink.gif
krister

Visst, men jag har inte rekommderat någon heller. Frågan var vad JAG skulle göra med pengarna. smile.gif

Jag har själv pengar i fonder i just de här områdena (och många fler) och under det senaste åren har det svängt på ett enda håll: UPPÅT! smile.gif

Både jag och min man är intresserade av aktier och fonder och vi följer utvecklingen vareviga dag.
Kathy
CITAT (kristerh @ 15-01-2006, 20:26)
krister

Nja........ högrisk är inte östeuropeiska fonderna. De har gått stadigt uppåt i snart 1 år nu.
Men, visst har jag koll på dem några gånger i veckan.
kristerh
CITAT (Scrollan @ 16-01-2006, 10:56)
Nja........ högrisk är inte östeuropeiska fonderna. De har gått stadigt uppåt i snart 1 år nu.
Men, visst har jag koll på dem några gånger i veckan.

Ryssland är ju fortfarande en kommunistisk/stalinistisk stat,
rätt vad det är kan de förändra villkoren, nu tror jag inte det men med sådana länder vet man aldrig med wink.gif
krister
Kathy
CITAT (kristerh @ 16-01-2006, 11:10)
Ryssland är ju fortfarande en kommunistisk/stalinistisk stat,
rätt vad det är kan de förändra villkoren, nu tror jag inte det men med sådana länder vet man aldrig med wink.gif
krister

Jo...men den östeuropeiska fond jag har investerar främst i Estland och Lettland. Vill man investera i Ryssland, så finns det en fond för det med.
Rossi
Visst ska man vara försiktig.

Men jag är nog mer nervös för mina latinamerikanska fonder. De har visserligen gått som en raket men jag har en känsla av att de kan störta rätt vad det är också!

Vad tror ni om Indien? Kan nog vara något på sikt men jag tror att de är lite tröga i början.
kristerh
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 11:15)
Vad tror ni om Indien? Kan nog vara något på sikt men jag tror att de är lite tröga i början.

har haft indien oxså, de har gått bra, men inte lika bra som de tidigare nämda fonderna, men nu läste jag en varning för de indiska aktierna, så jag funderar jag på att kliva av eller åtminstonde minska innehavet.
pisanggoreng
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 10:51)
CITAT (pisanggoreng @ 16-01-2006, 10:26)
Som Kerstin z5-6 hade jag investerat i upplevelser- bättre avkastning får man leta efter!  :)

Fast när man har förvaltat pengarna väl så kan man om några år spendera kanske EN miljon på upplevelser! smile.gif

Jo, det förstås... rolleyes.gif

Men... dels är det inte alls säkert att det blir någon miljon, och dels har jag en känsla av att
om det skulle bli det skulle vederbörande tänka: "Om jag nu investerar lite så har jag snart
inte en utan fyra miljoner". Och så vidare... (Trettio år senare är h*n rikast på hela kyrkogården...)

(Hade jag kunnat spara eller investera pengar hade jag kanske gjort det... När det nu inte går får
jag i alla fall försvara bruket att göra av med dem... )

smile.gif
forget-me-not
Jag tycker det beror mycket på hur gammal man är. Är man ung bör man kanske spara en del för framtiden. Är man äldre tycker jag man ska göra en massa kul för pengarna.
Biggan_
Har man investerat mycket pengar i sådana fonder ni har föreslagit här så måste man vara intresserad och följa fonderna hela tiden annars riskerar man att mista sitt kapital! Det gäller ju att sälja eller byta fonden om den dalar för mycket och det kan gå snabbt! Banken är ju inte heller något bra alternativ, dålig ränta och pengarna sjunker i värde med tiden sad.gif
Det är tur att man inte har så mycket pengar så man behöver lägga ner en massa energi på att inte bli av med dom ohmy.gif laugh.gif blink.gif
Hade jag haft en kvarts miljon så hade jag tagit med barnen med respektive och alla barnbarnen på en fantastisk resa som ingen av dem kommer att glömma och hade det blivit pengar över så hade jag satt dem i fonder som jag skulle bevaka väldigt noga så vi kunde upprepa den där underbara resan igen laugh.gif
Man lever bara en gång, så har man chansen att förverkliga en dröm så skall man absolut ta den.
Rossi
CITAT (Birgitta P @ 16-01-2006, 12:57)
Har man investerat mycket pengar i sådana fonder ni har föreslagit här så måste man vara intresserad och följa fonderna hela tiden annars riskerar man att mista sitt kapital! Det gäller ju att sälja eller byta fonden om den dalar för mycket och det kan gå snabbt!

Birgitta! Om du läser hela tråden så ser du att vi som har investerat i de här fonderna är ganska intresserade och följer utvecklingen med hökögon!
rolleyes.gif

När jag och min man satsar pengar i olika fonder så bestämmer vi i förväg hur mycket värdet får sjunka innan vi säljer. Hittills finns det ingen av våra fonder som har sjunkit överhuvudtaget. Tvärtom, så har de gått rakt upp i skyn! (Det har varit ganska svårt att misslyckas under det senaste året ....)
Biggan_
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 13:05)
CITAT (Birgitta P @ 16-01-2006, 12:57)
Har man investerat mycket pengar i sådana fonder ni har föreslagit här så måste man vara intresserad och följa fonderna hela tiden annars riskerar man att mista sitt kapital! Det gäller ju att sälja eller byta fonden om den dalar för mycket och det kan gå snabbt!

Birgitta! Om du läser hela tråden så ser du att vi som har investerat i de här fonderna är ganska intresserade och följer utvecklingen med hökögon!
rolleyes.gif

När jag och min man satsar pengar i olika fonder så bestämmer vi i förväg hur mycket värdet får sjunka innan vi säljer. Hittills finns det ingen av våra fonder som har sjunkit överhuvudtaget. Tvärtom, så har de gått rakt upp i skyn! (Det har varit ganska svårt att misslyckas under det senaste året ....)

Det är ju det jag säger, att man måste vara intresserad och följa utvecklingen hela tiden. Jag är själv intresserad och har en del fonder bland annat Rysslandsfonder. Men är man inte intresserad av att kanske dagligen kolla upp läget för sina fonder så skall man inte välja aktiefonder som kan svänga om rätt så rejält. Är man helt passiv är det bättre med något slag av räntefond.
Det finns ju också kreditmarknadsbolag som har bra ränta jämfört med bankernas t.ex Custodia 4.25%, det är bara så svårt att få placera där eftersom det ofta är insättningsstopp där. Custodia Såg nånstans att det fanns ett bolag som hette Collector som hade 5% ränta, men jag har inte kollat upp läget på det bolaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon