Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 866
Hej!
Jag har tänkt ha ett pelaräppelträd på balkongen, men jag kan inte hitta något ställe som säljer dessa träd. Tacksam för tips! Jag bor i Stockholm så det vore bra med något ställe i närheten.
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Evarina - berätta gärna om dina erfarenheter!
Jag har för första gången provat att sätta pelaräppelträd i trädgården. (I min trädgård finns ett antal experimentträdsodlingar eftersom jag vill testa själv innan jag rekommenderar andra något.)
Smaken på äpplena lär inte vara något vidare säger mina pomologvänner. Jag kan tänka mig att träden kan behöva stöd i blåsiga lägen också eftersom de ofta är satta på olika svagväxande grundstammar (litet rotsystem). Har sett många pelaräppelträd med intorkade toppar och årsskott, men i övrigt verkar de vara lättodlade.
Jag vill se om jag kan ympa in nya sorter på pelaraplarna, och om de går att beskära så att de behåller sin smala form. Om man kan ha smala träd i trädgårdarna öppnar det ju för att plantera spännande bersåer, häckar, grindstolpeträd mm.
Livslängden på ett pelaräpple lär dock inte vara så imponerande. Jag skulle tro att de kan leva i 20 år eller så.