Hej
Kalleberg påstår att Frank's Masterpiece är härdig hos honom (Sira på norska västkusten) och uppskattar zon till H2-H3. Jag brukar alltid dra ner en zon från hans uppskattningar vilket i detta fall innebär zon 1 samt gynsamt läge i zon 2. Jag skulle nog ta chansen i zon 1, blommorna är så vackert röda. Jag är sugen att testa den i Stockholm också.
Härdighetsangivelser hos Magnoliastore vet jag inte så mycket om. Vim har ju sin odling i Holland så han kan knapp ha egen erfarenhet från kallare zoner, så jag tror hans angivelser kommer från "hörsägen" från olika magnoliaodlare.
Iolante är jag tveksam till, Kalleberg uppskattar den till H1 (?). Men den verkar ha jättevackra blommor. Jag har inte hört om någon som odlar den i Sverige.
Leda skall klara av -18 grader enligt Magnolia Store och H2-H3 enligt Kalleberg. Klart den skall testas i zon 1, det värsta som kan hända är att den dör (vilket motsvarar ungefär att den aldrig planterats).
Frank's Masterpiece, Leda och Big Dude skall jag nog testa i Stockholm, men först om några år när jag har fått lite mera odlingserfarenheter. Jag planterade min 1:a magnolia 2003 (den dog), så mina egna erfarenheter är mycket begränsade. Däremot så har jag läst på nätet det mesta som jag hittat och har gjort en egen sammanställning över ca 30 intressanta magnolior.
Sen tycker jag att jämfört med många andra kostnader (bostad, bensin till bilen, etc) så är magnoliorna inte så extremt dyra, i synnerhet med tanke på den glädje som man förhoppningsvis får tillbaka. Man kanske riskerar att en magnolia köpt för låt oss säga 500 - 1000 kronor dör, men det är ju 3 dagars liftkort i Dalarna eller 10% av en veckas stughyra i en skidort. Eller en enkel middag på en restaurang i Stockholm. Eller ett enkelt veterinärbesök med en hamster....
[Jag vill inte generera någon kostnadsdebatt här, men jag vill ändå säga att växter är ett relativt billigt nöje jämfört med mycket annat, speciellt i förhållande till hur mycket och hur lång glädje

man får av dem]