|
Tack rosita ! Det var intressant. Jag har skåpen fulla med torkade grönsaker men jag har inte använt dem i maten så mycket (tyckte mest det var kul att torka :-) ) men torkade morötter brukar jag äta som snacks och marinerad torkad paprika är minst lika smaskigt som soltorkade tomater (fast med paprikasmak då).
Om man har tillräckligt med saker att torka för att fylla ett torkskåp är det säkert också effektivt, tänkte mest om man skulle torka några dl bär så vore det onödigt att köra det i en så stor maskin.
Enkla hyllor till torkskåpet kan du göra av tomma ölflak (tigg i affären) som du skär ur botten ur, lämna en kant på några cm. att limma nätet mot. Då får du en rejäl kant på varje hylla som borde hålla allt på plats. Flaken kan du sen stapla på varandra, varannan vriden 1/4 varv så blir det bra luftcikulation, se bara till att den nedersta kommer upp en bit från golvet.
Du borde kunna stapla in minst 20 såna lådor i torkskåpet.
Har du en inne/ute termometer kan du hänga in givaren i torkskåpet så du har nån möjlighet att övervaka processen.
Katah ! det kommer att funka skitbra. Det enda du behöver köpa är myggnätet, kostar några hundringar för en rulle sen kan du torka mat så det räcker till ett mindre kompani.
Vad det kostar att torka med olika maskiner vet jag inte men ett komplett torkprogram i torkskåpet (med kläder) kanske kostar 3:- (typ 1000W i 3 timmar) så det är ju inga jättesummor.
Frystorkning kräver nog specialutrustning, annars blir det som för RubusRibesVitis och hans hallon i frysen, inte gott.
Sök på Google eller dyl. så hittar du en massa om torkning.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|