Många träd har rött till rödbrunt bladverk vid lövsprickningen för att sedan övergå till grönt med inslag av rött/brunt i t.ex. bladnerver och bladskaft. Exempel från egna trädgården är blodhägg, bergkörsbär och häggmispel. Andra exempel är Malus ´Eleyi´, purpurapel, zon 4 Malus ´Royalty´, purpurapel, zon 4
Bland de träd och större buskar som håller rödfärgen hela sommaren kan jag bara komma på
olika japanska lönnar, Acer palmatum, ca zon 2 Acer platanoides ´Crimson King´, blodlönn, zon 4 blodhassel, Corylus maxima ´Purpurea´, zon 4, röda nötter! (häng)blodbok, Fagus Sylvatica i olika sorter, zon 4 Prunus x cistena, svartplommon, zon 4(blir ca 1,5m) Prunus cerasifera ´Nigra´, blodplommon, zon 3 , upp till 5 m
sen finns ju ett antal fina mindre buskar (upp till 2-3m) med mycket fin röd färg, t.ex. Berberis-sorter, perukbuske(zon 2)
Åter till sakfrågan; om du vill ha ett stort träd som har rött bladverk hela sommaren så kan jag bara komma på blodlönn ( Acer platanoides) och blodbokar av någon sort. Båda arterna sägs gå upp till zon 4, men väl värt att prova?! Schuberthägg har jag ingen erfarenhet av, men om den övergår i rött och är härdig i din zon låter den ju som det bästa valet...
Sen är ju frågan om du kan tänka dig ett härdigare träd som övergår i grönt eller en buske/mindre träd som är rött hela sommaren?
Hoppas du blev lite klokare av detta!
--------------------
Ann i Göteborg, zon 1-2
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero
|