CITAT (Carindk @ 17-01-2006, 22:38)
Här finns krusbär som jag inte riktigt vat om jag ska behålla - finns det något jättebra argument för detta?
Om krusbärsbuskarna är fria från mjöldagg skulle jag definitivt behålla några, men om dom har vuxit till stora ogenomträngliga snår skulle jag gräva upp allt och börja om med nya plantor från skott jag gräver upp.
Det kan ju hända att du har en gammal sort som ej längre existerar! Gamla tiders krusbär sägs ha varit godare men tyvärr också mottagliga för mjöldagg.
Hos mig trivs krusbärsbuskarna bäst som solitärer i gräsmättan. Jag kör gräsklippare så långt in jag kommer runt buskarna och lägger sedan ett tjockt lager gräsklipp under för att täcka bort ogräs. På ett ställe växer krusbärsbuskarna i 'bar jord' i något som en gång i tiden har varit en rabatt avsett för bärbuskar. Där har tyvärr ogräs som snärjmåra, åkervinda, kvickrot och nässlor trasslat ihop sig med buskarna. Omöjligt att rensa. Vad jag vill ha sagt med detta är att p.g.a. att buskarna är så taggiga är det svårt att hålla öppen jord ogräsfri, och jag tycker därför det är mera lätthanterligt att ha dom som solitärer i gräsmattan. Krusbär ska stå luftigt och ska inte kvävegödslas, för då blir dom mottagliga för mjöldagg.
Det finns mycket gott man kan göra av krusbär: kompott, kräm, paj, tårtor, om man inte vill sylta o safta. Jag brukar skölja och snoppa dom och sedan ha dom i frysen till dess att jag blir sugen på något av detta. Det är inte heller helt nödvändigt att ta vara på alla bären. Fåglarna blir glada om du inte gör det.