CITAT (LadyG @ 18-01-2006, 14:19)
CITAT (Jif @ 18-01-2006, 13:59)
CITAT (LadyG @ 17-01-2006, 23:59)
Eftersom kvinnor nu mera är välkomna till matchen, om de vill, så är hela ursprungsfrågan egal.
Men. Jag tycker fortfarande att kvinnosynen som avslöjats bland våra egna (läs: Roland Andersson) stör mig mer. Såna kan vi inte ha kvar som representanter för vår nation, de är inte speciellt representativa och deras negativa kvinnosyn sänder fel signaler till omvärlden - att vi skulle stödja den typen av åsikter.
För det gör vi väl inte?
Inte jag i alla fall.
”Om kvinnorna vill se på fotboll kan dom göra det på tv.”Saudierna backade i "kvinnofrågan", men Roland "står för vad han sagt"... Vem står med byxorna nere då?
Du dömer Roland Andersson lika kvickt som kvällspressen. Han har i princip inte sagt någonting om hur han ser på kvinnor. Däremot har han sagt att han inte tror på att pådyvla Saudierna våra västerländska sedvänjor.
Låt mig citera Jennifer Wegrup som förklarade saken mycket bättre än jag skulle kunna göra:
När apartheid-regimen styrde Sydafrika protesterade omvärlden genom bojkotter, inställda matcher, musikgalor och fördömanden. I dag har den regimen fallit. När det handlar om att stänga ute kvinnor går det däremot fortfarande bra att skylla på kultur, seder och religion. Om bara vita släppts in på matchen och Andersson sagt "om svarta vill se matchen kan de göra det på tv" hade han fått sparken omgående. Förtryck genom ras är inte längre accepterat. Det går inte att säga "men vår religion och vår historia gör det okej för oss att ha slavar och inte låta svarta rösta eller köra bil".
Ingen hade kallat det för "kultur" och sagt att Sverige inte ska lägga sig i. Lika fel borde förtryck på grund av kön vara.
Önskar att det var jag som sagt samma sak med
samma ord. Förtryck är förtryck, vem det gäller
har ingen betydelse.
Tack LadyG/Gillan
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!