CITAT (LadyG @ 18-01-2006, 16:06)
CITAT (andersen @ 18-01-2006, 15:54)
Jag tycker att Saudiarabien borde bojkottas Jif och even Kina borde bojkottas pga kvinnors ursla livsmiljö och då tänker jag på att många flicke barn ej är önskvärda och kvinnors sitvation i arbetslivet på fabriker mm.
Det skriver jag under på.
Jag bojkottar även produkter från länder med barnarbetare så mycket jag kan, det är inte alltid ursprungslandet står utsatt men i så fall köper jag inte.
Ok, ni får bojkotta på om ni tror att det hjälper utvecklingen i de länderna.
Jag trivs väldigt bra i Sverige och tror att de flesta kan hålla med om att det är ett väldigt bra land att leva i. Men kom vi hit tack vare omvärdens bojkotter mot oss? Var det på det viset vi fick lära oss hur vårt samhälle ska se ut? Snarare är det nära kontakter med kulturen i omvärlden som har fört oss där vi är nu.
I fallet Sydafrika var förutsättningarna för en lyckad bojkott mycket goda eftersom den förtryckande klassen kom från Europa och kulturellt känner samhörighet med västvärlden. I Kubas fall har det gått sämre eftersom Fidel är ideologisk motståndare till bojkottande USA. I Saudiarabiens fall är det knappast så lyckat att börja bojkotta heller. Det finns en evig motsättning mellan väst och öst som bara skulle förstärkas av bojkotter.
En annan reflektion som jag gör är att de som förordar bojkotter i idrott sällan är intresserade av sporten själva. De som är inbitna fotbollsfantaster (liksom jag själv) ser fotboll som ett slags krig. Ju mindre sympati man känner för motståndaren desto bättre. Fotboll är helt enkelt för viktigt för att man ska ställa in en matcher p.g.a kvinnosaken i Saudi. Speciellt ett VM-år som det här.
Nej, nu börjar snart matchen, tack för mig!