CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-11-2002, 11:09)
Själv tycker jag rosen ser ut att vara någon lite modernare sorts busk/klängros med tanke på att bladen är så blanka. Riktigt gamla rosor har ofta lite mattare blad, men många av våra moderna sorter är ganska gamla det finns många som är från början av 1900-talet.
Kanske lite mera info behövs för att någon ska våga sig på att gissa sorten. Blommar rosen under lång tid eller kort tid på sommaren?? Doftar den?? Har den taggar?? Är det stora eller små taggar?? Hurpass stora på ett ungefär är blommorna?? Enligt bilden verkar blommorna sitta i klasar stämmer det eller sitter blommorna mera en och en?? Brukar rosen få nypon och har de då något speciellt utseende?? Hur är växtsättet, har rosen kraftiga grenar eller är grenarna mera veka??

ja jag kan inte riktigt svara på alladomdär frågorna eftersom jag har sett denna enda klase med blommor en enda gång
jag tog rosen den torraste perioden i somras o fick den att överleva men de va knappt
så jag har ingen aning om hur länge den ska blomma eller hur nyponen ser ut
jag vet dock att törnrosen blommat över då den här hade sina blommor i full skrud,Tanken att törnrosen på ena sidan portalen ska börja med sina rosa blommor o sedan den här med sina rödare ska ta över
taggarna ska jag kolla nästa gång jag åker ut till torpet
o sen får vi då se om det går att bestämma nåt
annars får jag ge mej till tåls tills i sommar o komma åter med frågan men som sagt taggarna ska jag fota i veckan