CITAT (LadyG @ 18-01-2006, 18:16)
Då ska kristendomen också bekämpas, men samma motivering, för den kan också utnyttjas av dem som vill.
Kristendomen har bekämpats i Europa och Sverige, den hade stor (direkt) politisk makt tidigare. I Sverige först som underställd påven, sedan Gustav Vasa underställd kungamakten. Först på senare tid har kyrkan tappat sin politiska makt i Sverige. Indirekt kan den fortfarande ha makt såklart, genom sina medlemmar.
Kyrkan brukade tortera, bränna och döda motståndarna som inte följde den lära som i dåläget rådde. Folk straffades, ibland avrättades, för att de uttalade sig negativt om kristendomen, även om det gjordes i satirisk form.
Den politiska islam som fortfarande härskar på vissa ställen bör enligt mig bekämpas. Precis som man har, och bör, bekämpa politisk kristendom eller judendom. Israels sionistiska politik lutar sig ofta mot heliga skrifter, och den typen politisk judendom bör såklart moteverkas.
För mig innebär religionsfrihet inte bara rätten att tillskriva sig en religion, utan också att frånsäga sig en. Och under lång tid har det varit mer eller mindre tillåtet att öppet kritisera, skända, håna och kränka kristna. Likväl som de har rätt att säga att ateister kommer att brinna i helvetet. (inte alla kristna tycker så dock)
Att säga att man vill "krossa islam" är för mig ett helt ok uttalande, om det åsyftar till att stoppa det politiska islam på samma sätt som kristendomen blivit stoppat såsom allenarådande sanning. Möjligen är ordvalet "krossa" känslomässigt laddat, men det kanske är avsikten, och det är helt rimligt att spetsa till uttalanden.
Personligen tycker jag att en del kristendom nog är bra, men den högerkristna politik som alltmer verkar få fäste i USA är farlig och bör bekämpas.