CITAT (Farbror Blå @ 19-01-2006, 15:19)
CITAT (kristerh @ 19-01-2006, 14:56)
Hittar ingen förklaring till att det skulle vara omoraliskt med östeuropa eller rysslandsfonder

och skulle man tänka moral tror jag inte man kan köpa en enda aktie eller fond som på nåt sätt kan kallas helt moralisk ;)
alla bolag eller fonder är nog insyltade i någon slags "omoraliskhet"
Även om jag skulle vilja köpa tex en sverigefond så ska man inte tro att deras innehav består bara av svenska aktier.
krister
Ska man inte också kunna tänka att alla pengar som kommer in i Ryssland gör saken liite bättre?
Om Vi investerar pengar i Ryssland, så går deras börs bättre, företagen får det bättre och på sikt äver arbetarna, eller?
Nu låter jag kanske som en blåögd idealist, men föreställ er motsatsen då!
INGApengar kommer in i Ryssland, företag och börs går sämre,landet blir fattigare..
Det kan ju i alla fall inte vara bättre? Vad menar du?

jag har inget emot dessa länder, jag bara svarade på att det skulle vara omoraliskt att placera där, har själv rysslandsfonder.
Jag bara menade att det är en jätterisk att placera där, eftersom den ryska regeringen helt plötsligt kan få för sig saker som missgynnar marknaden.
Och jag håller med om att om man placerar pengar i dessa länder borde lite skvätta ner på de som har det sämre ställt, eftersom det borde skapa fler arbeten.
krister