CITAT (stina @ 19-01-2006, 19:31)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 19:28)
Men i vissa fall mår man verkligen dåligt över patientens situation, som med en gammal, svårt sjuk kvinna som låg i respirator i ett halvår hos oss. Bara ligga i sängen dag efter dag, inte kunna meddela sig, få mat genom en slang, inte andas själv, känna hur slangen i halsen fylls med slem och måste sugas varannan timme, vändas varje timme för att inte få liggsår m.m. Vilket hemskt liv! :(
Det är väl det som är kruxet, att det inte är så lätt att avsluta en påbörjad behandling.... Däremot var det inte sällan när jag jobbade på sjukhus som aldrig någon behanling startades.
Ja i just detta fall var det en oerhörd apparat, jag är inte ens säker på hur det började. Det var ju iallafall så att när hon väl lagts i respiratorn så kunde man inte ta ur henne, men det pratades en del om att det var ett misstag att lägga henne i den från början. Resp. patienter ligger ju egentligen på IVA men detta blev så långvarigt att hon till slut blev tvungen att flytta till ett kommunalt vårdhem där hon dog så gott som direkt. Hon låg 1 år hos oss på Medicin förresten, tror jag skrev ett halvår förut. Och dygnet runt krävdes det extravak hos henne, 3 extra personal per dygn alltså.