När vi var och tittade på marsvin (efter att Musse dött) så skulle vi ha två. Det är klart att de måste vara bättre för alla djur att vara fler än ensamma, speciellt om de är burdjur. Vi skaffade en kanin som vi skulle ha ihop med Musse och de hade det jätte trevligt tills kaninen blev brunstig. Han tog nästan död på marsvinet. Kastrerade kaninen med det hjälpte inte. Kaninen som inte skulle bli så stor, har blivit jättestor, blandning av dvärglejonkanin och vädur. Han bor nu ute i en stor isolerad bur med en kaninflicka. De är så lyckliga!! Sitter och putsar varandra jämt. Eftersom musse började bli några år ville jag inte kastrera honom(det är väl en risk att söva så små djur) och skaffa en tjejkompis till han. Vi hade en marsvinskille på besök men de blir ovänner. Men musse vara så social med oss andra och katten, var med på resor, sommarstugan, med på barnens lekar osv. Var vi borta längre och han inte kunde vara med så bodde han hos min mamma. På sommaren var han och kaninerna i en delad bur så de hade lite sällskap ändå. Marsvin är nog ett av de trevligaste husdjuren för barn tro jag.
Det vore bra om det var lag på att de ska ha en kompis och att de som säljer verkligen upplyser det till alla som köper marsvin och andra flockdjur.
--------------------
Hälsningar Klematis
|