CITAT (forget-me-not @ 20-01-2006, 12:13)
Jag kanske är helt ute och cyklar nu men jag har för mig att jag läste/hörde någonstans för ca ett år sedan att det numera är lag på att marsvin ska hållas i par. Stämmer detta?
Det stämmer
Har inte lagen i huvudet, men är det någon som vill läsa så kan jag leta upp den.
Den går ut på att marsvin måste hållas minst två och två (det finns såklart undantag, tex. vissa hanar som går i avel och som är aggressiva, de kan inte hållas tillsammans med andra).
Det är faktiskt inte bra att ha marsvin och kaniner ihop. Ser man det i sällskapssynpunkt, så pratar kaniner och marsvin inte samma språk. De har inte stort utbyte av varandra. Vidare är kaniner större, och kan t.ex. äta all mat för marsvinet. Och dessutom stressa det, jaga det och skada det. Dessutom har kaniner någon slags bakterie (kommer inte ihåg exakt hur det var), men det kan iallafall göra marsvinet sjukt.
Så; Ett marsvin måste ha minst en marsvinskompis!! Och efter egna erfarenheter, vet jag hur pass stort utbyte de verkligen har med varandra. Skulle gärna ha en hel liten flock som fick gå fritt i lägenheten