"skjutklar på 1s" Det vet jag inte, men inte tar det längre tid att "skjuta" med min digitala kamera än med en vanlig 35 mm systemkamera.
"tycks det vara en mängd inställningar som kan göras på elektronisk väg" Precis som med många 35 mm systemkameror. Men du kan naturligtvis köra i autoläge, precis som med vilken annan kamera som helst.
"Är kamerorna faktiskt så minnesgoda att man i förväg kan knappa in inställningar" Alla inställningar lagras och finns kvar, t.o.m. efter att batteriet laddats ur eller att man bytt batteri. Inställningar sparas normalt i s.k. EEPROM, ett minne som behåller innehållet även utan spänning.
"Mitt intryck annars är att man måste på med glasögonen eller fram med förstoringsglas (och solparasoll?) och traggla sig igenom en hel massa knepiga menyer och inställningar som presenteras på en pytteliten bildskärm" Om man vill kan man det, men det är inget krav. Och det är betydligt svårare att läsa siffrorna på sitt digitala armbandsur. Solljus kan dock vara ett problem, men vadå?
"Driftskostnaderna måste ju också räknas in" Javisst, men å andra sidan är kostnaden för den extra strömförbrukningen försvinnande liten i jämförelse med kostnaden för framkallning och kopiering av 35 mm film. Reservbatterier kan däremot kosta en slant om det inte är standardceller, men det börjar dyka upp alternativ till originalbatterier nu som ligger på ca halva priset mot tillverkarens originalfabrikat. Om nu strömförbukningen kan anses vara ett problem så är det kapaciteten i batteriet som oftast är för låg. Men det är ju lösbart som många påpekat.
Digitalt eller inte är mer en fråga om vilket behov man har idag, anser jag. Tar man bilder för att publicera på webben så är digitalkameran ett givet alternativ. Planerar man att dra upp jättekopior på papper så är emulsionsfilm lika given. Sedan finns alla möjliga behov däremellan som ibland avgör åt ena eller andra hållet. Men helt klart är att digitala kameror bara blir bättre o bättre och är idag fullt jämförbara med 35 mm kameror på många områden.
Det var många som också var tveksamma och negativa till GSM-telefoner när de började komma. Hur många idag har inte en GSM-telefon? Samma argument mot fördes på den tiden också. Och utvecklingen kommer gå åt samma håll med digitalkamerorna.
|