Tack för tipsen om odlingsvärda chilisorter. Det börjar bli hög tid att botanisera i årets frökataloger nu. Sedan har jag nog en hel del kvar men någon ny sort får det nog bli trots allt. Jag hade faktiskt jamaican bell i somras och som många har påpekat, den ser ju ganska kul ut när den sätter frukt med sina lustiga former.
Till kommu: Även om du inte har lust att gå och köpa en bok så låna Plönninges bok på biblioteket. Det är nog i stort sett den enda boken på svenska som ger så mkt goda råd och tips om chiliodling. Jag läste den med stor behållning. Ett litet minus dock är att chilifantasten Plönninge rekomenderar en del sorter som är svåra att få tag på, åtminstone för vanliga hobbyodlare som bara kollar i bröderna nelsons katalog.
Visst kan man ta egna frön från chili som man köpt i affären. Men sällan vet man något om deras ursprung. Många odlade sorter är hybrider och då får i regel första generationen de egenskaper som man vill få fram genom korsningen men om man sår fröna så kan de i värsta fall vara sterila annars kan de gro. Men om de självpolinerar sedan och ger upphov till en 2a generation så blir de ofta inte lika föräldrarna.
Jag sparade frön från en planta som jag köpte på plantskola, en Apache F1 (F1 betyder hybrid) och frukterna fick alla möjliga konstiga utseenden=) Jag upplevde dessutom att smaken blev starkare. Så det kan bli spännande resultat när man experimenterar med okända frön.
--------------------
|