Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Basilika som funkar på friland
          josohl
          Inlägg 03-01-2006, 11:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Jag har inte lyckats nåt vidare med basilika på friland trots soligt läge i zon 2. Finns det nån som brukar lyckas bra? Hur gör ni? Vilken sort? Sitter just med Impectas katalog och försöker välja en av alla sorter....

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          eugenia
          Inlägg 21-01-2006, 20:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Så här gjorde jag när jag odlade basilika på friland för första gången, nämligen i somras:
          Jag köpte "Genovese" en av de vanligaste sorterna, strödde ut fröna i maj (zon 1), vattnade och ställde en genomskinlig plastback upp och ner som skydd för väder och vind. Jag daltade lite extra med basilikan jämfört med de andra kryddorna jag sådde. Jag trodde egentligen knappt att det skulle komma upp. Jag var förvånad för basilikan trivdes bra, växte snabbt och bredde ut sig. Ända till okt kunde man plocka. Jag tror att det kan vara själva flyttningen till friland som är jobbig för basilikan. Bättre att den får plågas lite från början och vänja sig vid kyla och vind. Sommaren som gick var ju rätt kall men det gick bra i alla fall.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 03:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon