CITAT (Lisa:) @ 21-01-2006, 20:21)
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 21-01-2006, 18:07)
Slingerhjärtats frön ställer jag ut i jan/feb och dom gror till våren ute. / Helen
Tack även till Helen.
Då sätter jag igång med slingerhjärtat redan imorgon. Man sätter alltså ut det i snön direkt efter sådd. Ska jag täcka med snö?
Och sedan står det där tills jag ser att det börjar växa, då jag omskolar dem, eller???
Mvh Lisa
Jag frösår, fuktar jordytan lätt, har krukan inne 1 dygn så att fröet hinner suga lite fukt, sedan ut och skottar snö över så länge det finns. Täck gärna krukorna med fiberduk mot djur och flygande frön som kommer under våren. Då snön har tinat bort måste du kolla så att sådden inte torkar ut utan behålls fuktig. Då plantorna har vuxit upp och fått några karaktärsblad skolar du om dom en och en i kruka tills dom blir stora nog för utplantering. Lycka till!
Dina vallmofrön är 1-åriga alla sorter. Fröså direkt på den varma jordytan, platta till jord där dom ska växa, vattna, fröså och lägg ut en bit av fiberduk över sådden, så äter inte fåglarna upp fröna. Samtidigt blir det varmt och gott för fröna att gro, vattna varje dag, ta bort fiberduken då plantorna har växt till sig lite, gallra. Sen kan du njuta av all blomsterfägring!

/ Helen