CITAT (kerstin z5-6 @ 22-01-2006, 00:47)

Ibland är jag ju riktigt vettig
lewisia är en lätt sort , bäst fjutt har jag fått på dem jag kylt 5-6 v -då gror de mer samtidigt - de kan gro utan kyla .. men då är de oliiidliga,, en pjoppar upp här -o efter 2 veckor är det dags för nästa ..
man skola ut tills man blir blågrön ..
Kyl ett tag är mitt tips :)och så snart de är små gröna kryss en eeevighet .. känns det som ..
Jag har fått uppfattningen att du är vettig alltid, och
har stort tålamod. Något som jag tyvärr saknar.
Så här skriver Impecta:
Odlingsanvisning för Lewisia:
Dessa fröer kräver en kraftig temperaturväxling för att gro. Sås inomhus i krukor eller lådor jan.-mars i rumstemp. ca 20 gr. Efter 3 veckor placeras sådden i kylskåp (ca +3 gr) i 4-6 veckor. Därefter utomhus i skuggläge. Snötäcke över sådden främjar groningen. Om det är barvinter, täck med ris och löv. Groningen inträffar under våren eller sommaren, för vissa långgroende arter våren efter. Dessa fröer kan alternativt höstsås utomhus.
och för Alstroemeria:
Dessa fröer gror ofta oregelbundet. Sås i krukor eller lådor jan-maj i rumstemp. ca 20 gr om inget annat anges. Om fröerna inte grott inom en månad placeras sådden i kylskåp 4-6 veckor. Därefter placeras den utomhus i skuggläge. Om fröerna gror tidigare placeras groddplantorna så ljust och svalt som möjligt inomhus (ca 10-15 gr).
Måste de stå under lysrör innan de har grott?????????
Om de måste, så får jag stora problem med plats!
Har du kylt dina direkt, eller har du haft dem inne några veckor först?