Jag har ingen egen erfarenhet av att ha hanar ihop, men jag har läst att det oftast går bra. Det är lättare att få det att fungera om hanarna växer upp tillsammans. Men lite smågnabb får man nog räkna med, rangordning och sånt. Men så är det ju med honor också.
Jag har heller ingen egen erfarenhet av att ha kanin och marsvin ihop, har bara läst i böcker och på nätet. Och det finns säkert undantag, alltså att kanin och marsvin kan funka ihop. Men vet man om det och har möjlighet att välja, är ett till marsvin ett säkrare val.
Javisst ser det härligt ut, när en hel flock marsvin får leva tillsammans! För ett antal år sedan, en sommar, hade jag två honor som fick ungar. Tre ungar var, som var bedårande söta. Och alla fick gå tillsammans, och busa omkring i uteburen hela dagarna. När man har sett marsvin så, förstår man varför de ska ha kompisar.
(När jag fick mitt första marsvin när jag var 9 år, hade jag heller ingen aning om att de skulle ha en kompis. Det var en hane, och han levde ensam i sex år. Visst gick det ingen större nöd på honom, men i efterhand tänker man att han nog skulle ha blivit lyckligare om han fått ha en kompis).
MVH/Elin
|