Livstidsstraff är i dag ett livstidsstraff, men generellt benådas det när man suttit av mellan 12-16 år. Oftast vid den nedre gränsen tror jag.
Straffet är enligt lagstiftningarna själva frihetsberövandet. Det är inte meningen att fångarna ska straffas i övrigt med dålig mat, ingen tv, inga telefonsamtal och inga permissioner till exempel. Vilket är en uppfattning som gemeneman ofta tycks ha...
Efter att ha arbetat över 10 år inom kriminalvården på bland annat Österåkersanstalten, som tillsammans med Kumla är de riktigt "hårda" kåkarna i landet, så har jag svårt att se att detta inte skulle vara tillräckligt som straff. Att behöva ringa på en klocka när man behöver gå på toaletten, att skriva en framställan när man vill ha ett telefonsamtal, en bok, någon av sina ägodelar som finns i förrådet. Att få träffa nära och kära i bästa fall en gång i veckan, att bli kroppsvisiterad, få all sin post öppnad och så vidare Jag tror man ska satsa mera på den den preventiva och vårdande biten i så fall. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|