CITAT (Eva 33c @ 18-01-2006, 12:27)
En liten tanke bara. Jag själv köpte för många år sedan ett antal Häggmisplar, jag är osäker på sort eftersom jag på den tiden inte var så noga med att skriva upp. "Häggmispel som Häggmispel" tänkte jag. Jag köpte den för att det stod att den var härdigare än den "vanliga" som jag tror syftade på A. lamarckii. Jag hade sett en plantering i stan med brudspirea och häggmispel och det var så vackert på våren med de vita blommorna på spirean och häggmispelns röda blad och vita blommor. (Bladen blir gröna sedan)
MEN den sort som jag köpte har INTE de röda vackra nya vårbladen! Den växer också som en enbuske, dvs mycket smalt och upprätt. Misstänker att det kan vara A. spicata (om någon kan hjälpa mig här är jag tacksam. Den skjuter inga somhelst rotskott) Det upprätta växtsättet gör den tyvärr till en perfekt "hornfejar-buske" för skogens alla rådjursbockar, så den blir hela tiden skadad. Med tanke på mina förväntningar blen jag mycket besviken. Brudspireorna har jag föresten flytta till en annan plats eftersom effekten jag tänkt mig uteblev!
Man lär så länge man lever

Sätter min högra arm (är dominant högerhänt) på att du har A. Spicata.