Jag odlar i upphöjda bäddar, de är max 1 meter breda så att man lätt kommer åt att rensa från båda hållen utan att kliva i bäddarna. Längden bestämmer du själv. Genom att skotta upp bäddarna och ALDRIG kliva i dem så får du snabbare bättre jordvärme och lucker jord. Jag ytluckrar varje gång det regnat eller jag vattnat, även sidorna av bäddarna. Genom detta blir det i princip ogräsfritt och ytliga luckrade jorden gör att det inte torkar ut. På våren lägger jag hästgödsel och kompost överst och luckrar ner lite ytligt. Ett annat sätt att odla upphöjt är att använda pallkragar. Vissa grödor täckodlar jag med gräsklipp, halm eller som jordgubbarna i tidningar. Täckodling gör att du behöver vattna minimalt och du slipper allt ogräs. Gör gångarna mellan bäddarna så breda att du kan köra en gräsklippare mellan och hålla ogräset som obönhörligt växer där nere. Det ser dessutom ganska trevligt ut. Bredda gången i en halvcirkel vi kryddlandet och ställ bänken där så kan du njuta av dofterna! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|