CITAT (Emser @ 12-11-2002, 22:11)
Betty>> Ahhh....kan du kolla vad det heter, för isåfall ska jag köpa och prova! Jag har en rosa Nerium som skall rotas....

När man rotar Hib. ska man koka vattnet först eller går mitt kalkhaltiga vatten bra?
Britt-Marie>> Hoppas att du får dem att rota sig.
Iof. så brukar inte 'hóyorna' vara bland de mest svår-rotade växterna man kan få tag på...
Men de är fina på hyllan när man har fått lite längd på dem! Har du förresten fått någon Hóya att blomma? Isf. hur har du gjort?
MVH/Emser
Hej hoppar in i eran ordväxling om rotning - Nerium - Hibiskus - Hoya, jag är ingen expert men har testat rätt mycket. Nerium är en av de lättaste att rota. Den sätter rötter i vanligt vatten året om. Hibiskus som jag tycker är svår att rota, den fick jag tips om att den skulle stå i vatten, tills det blev vita knölar på skaften = rotanlag. Och sedan plantera dem i jord. Så har jag gjort och det fungerar jättebra. Hoyor brukar jag sätta direkt i jord i lätt fuktad jord. Den får stå utan plastpåse men varmt om fötterna och jag brukar vattna lätt så den alltid är fuktig, rätt vad det är brukar den börja växa. Förresten rotningshormon, dom de säljer nu tycker jag inte är särskilt verksamma. Har inte märkt att det rotar sig bättre av pulvret. (Man doppar det avskurna skaftet i pulvret och sedan sätter direkt i jord). För 10 år sedan fanns det ett bra rotningshormon, men det är förbjudet nu här i Sverige. Men man kan göra Salixvatten och använda som hjälp till rotning. Har inte receptet i minnet. Men om någon är intresserad kan jag leta reda på det bland mina arkiv. Fast det tar kanske ett tag. Men maila mig gärna och be om receptet.