Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hibiskus, Sticklingar ska rotas - hur?
          Emser
          Inlägg 07-11-2002, 15:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem nr: 274

Hej,

nu har även jag hittat hit... biggrin.gif

Jag har ett problem. I höstas fick mina hibiskusar (bla. en mörk/röd dubbel) röd Spinn, som jag sprayade med Pyrex-N. Resultatet blev att ALLA bladen ramlade av... wink.gif

Efter ett par veckor hade dock nya blad + en hel massa skott kommit fram! Nu skulle jag vilja rota en del av skotten. Jag bor i Uppsala och har dessutom VÄLDIGT kalkigt vatten. Hur ska jag göra för att rota dem? Kan man bara sätta dem i en kruka med påse över eller måste rötterna "för-gro" i vattenglas? Hur ska glaset/krukan stå?(Har norr/sydförnster!)?

Vore tacksam för svar! Om jag/ni har tur kommer det en bild på mina nya skott... rolleyes.gif

--------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.

Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sylvia_nn
          Inlägg 27-11-2002, 20:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 320

CITAT (Emser @ 12-11-2002, 22:11)
          Betty>> Ahhh....kan du kolla vad det heter, för isåfall ska jag köpa och prova! Jag har en rosa Nerium som skall rotas.... sad.gif

När man rotar Hib. ska man koka vattnet först eller går mitt kalkhaltiga vatten bra?

Britt-Marie>> Hoppas att du får dem att rota sig. rolleyes.gif

Iof. så brukar inte 'hóyorna' vara bland de mest svår-rotade växterna man kan få tag på... biggrin.gif
          Men de är fina på hyllan när man har fått lite längd på dem! Har du förresten fått någon Hóya att blomma? Isf. hur har du gjort?

MVH/Emser

Hej hoppar in i eran ordväxling om rotning - Nerium - Hibiskus - Hoya, jag är ingen expert men har testat rätt mycket. Nerium är en av de lättaste att rota. Den sätter rötter i vanligt vatten året om. Hibiskus som jag tycker är svår att rota, den fick jag tips om att den skulle stå i vatten, tills det blev vita knölar på skaften = rotanlag. Och sedan plantera dem i jord. Så har jag gjort och det fungerar jättebra. Hoyor brukar jag sätta direkt i jord i lätt fuktad jord. Den får stå utan plastpåse men varmt om fötterna och jag brukar vattna lätt så den alltid är fuktig, rätt vad det är brukar den börja växa. Förresten rotningshormon, dom de säljer nu tycker jag inte är särskilt verksamma. Har inte märkt att det rotar sig bättre av pulvret. (Man doppar det avskurna skaftet i pulvret och sedan sätter direkt i jord). För 10 år sedan fanns det ett bra rotningshormon, men det är förbjudet nu här i Sverige. Men man kan göra Salixvatten och använda som hjälp till rotning. Har inte receptet i minnet. Men om någon är intresserad kan jag leta reda på det bland mina arkiv. Fast det tar kanske ett tag. Men maila mig gärna och be om receptet.
          biggrin.gif

--------------------
          ~Sylvia
          Kind hearts are the garden, kind thoughts are the root,
          kind words are the blossoms, kind deeds are the fruit.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Emser   Hibiskus   07-11-2002, 15:43
          Betty   :) Hej och välkommen, Emser! Jag har provat bå...   07-11-2002, 16:02
          Britt-Marie i Bohuslän   Impecta har ett rotningsmedlel, jag ska testa det ...   07-11-2002, 16:16
          Emser   Betty>> Ahhh....kan du kolla vad det heter, ...   12-11-2002, 22:11
          Betty   Hej Emser! När jag häromdagen var ut till en a...   15-11-2002, 13:29
          Betty   Emser! Jag glömde säga att jag "aldrig...   15-11-2002, 13:34
          Emser   Tackar för svaret! :D Jag ska komma ihåg det ...   19-11-2002, 16:39
          Emser   Sylvia_nn>> Men "näe" inte mina ne...   28-11-2002, 21:31
          Ina   Jag har för mig att Weibufix inte innehåller några...   29-11-2002, 23:48
          Emser   Nej, du har rätt - det enda det gör är att det hål...   05-12-2002, 19:17
          Sylvia_nn   Emser, konstigt, du tar kanske för...   08-12-2002, 08:34
          Emser   ...men NÄR vet man då om skotten är "mogna...   08-12-2002, 16:34
          Åsa, mälardalen zon 2   Mycket mystiskt mina neriumskott brukar också rota...   08-12-2002, 16:46
          Emser   men men...nu blir jag avundsjuk... det är ju preci...   19-12-2002, 19:56
          Alexandra   Japp, hibiskussticklingar sätter rötter i ett vanl...   27-12-2002, 20:20
          Emser   Men när tog du skottet då? Jag har hela vintern gå...   28-12-2002, 17:55
          Alexandra   Jag tog sticklingarna den 2 december. För ungefär ...   28-12-2002, 21:28
          Emser   Låter du dina skott stå m...   01-02-2003, 14:41
          Tyr   Hur snabbt brukar hibiskussticklingarna växa. Jag...   14-02-2003, 19:41

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 09:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon